תערוכת סומליה (SOMMELIER) 2024 התקיימה אתמול והיום (1-2 באפריל) בהיכל התרבות בת"א, זו הפעם ה-21, למרות המלחמה. התערוכה מתקיימת באביב, לפני פסח – אחת מתקופות שיא צריכת היין בארץ. בתערוכה השתתפו 18 יבואניות יין ועשרות יקבים מכל רחבי הארץ – מהגולן והגליל, יהודה ושומרון, החוף והנגב.
בענף גאים מאוד מהגידול בייצור היין המשובח בארץ, אך שלא לציטוט היצרנים מאוכזבים מצריכת היין הסטטית בארץ, שעומדת על כ-7 ליטרים לנפש בשנה. אמנם נרשמה עלייה של כ-35% בעשור האחרון, אך לא מדובר בשינוי בהרגלי הצריכה, אלא בעיקר על הגידול הטבעי באוכלוסייה.
בהשוואה בינלאומית ישראל נמצאת בתחתית המדינות המערביות, כשבאירופה מדובר בסביבות 35-50 ליטר לנפש לשנה. בין הסיבות לכך: המדד הזה מחלק את הצריכה בין כל האזרחים, כשבישראל כ-20% מוסלמים שאינם צורכים יין. סיבה נוספת היא גיל האוכלוסייה בארץ, שהוא צעיר מהממוצע במדינות מערביות אחרות.
יחד עם זאת, בישראל ייצרו השנה כ-45 מיליון בקבוקים והעובדה שהיין הישראלי זוכה לשבחים בעולם מאפשרת ליקבים לייצא חלק גדול מתוצרתם.
אחת היבואניות שהציגו בתערוכה היא חברת אינטרשפע, שהוקמה על ידי קבוצת יזמים המייבאת כ-300 סוגי יינות מיצרנים מוכרים בעולם. בעלי יקבים מספרים שהיינות האדומים הם הפופולריים ביותר בישראל ואילו היינות הלבנים מהווים כ-20% בלבד מסך היינות שנמכרים כאן, למרות שהם נחשבים נפוצים במדינות חמות.
עוד אומרים היצרנים, כי היין הישראלי הוא הנצרך ביותר בארץ והוא מהווה קרוב ל-90% מסך הצריכה. לקראת פסח ולקראת ראש השנה הישראלים קונים כ-50% מסך מכירות היין בשנה.