IBM הכריזה היום (חמישי) על פריצת הדרך החדשה שלה.
תאגיד הענק האמריקאי הציג את השבב הראשון בעולם בטכנולוגיה של 0.7 ננומטר – בגודל של אטומים בודדים.
"חוק מור" קבע שכל שנתיים כוח המחשוב יוכפל, אך בשנים האחרונות היה קשה להמשיך בכך כי הגענו לקצה הגבול הפיזיקלי של מזעור השבבים; הפיתוח של IBM פותר את הבעיה הזו.
עוד באותו הנושא

IBM היא ענקית טכנולוגיה עולמית שמתמקדת בשלושה תחומים מרכזיים: פיתוח כלי AI, אספקת שירותי ענן היברידי (שילוב בין שרתים פרטיים לענן ציבורי), ומתן שירותי ייעוץ עסקי וטכנולוגי לחברות. נראה כעת כי IBM שמה דגש על פיתוח חומרת מחשוב מתקדמת ומחשוב קוונטי (דור העתיד של עולם המחשוב).
הטכנולוגיה התלת-ממדית החדשה של IBM, בשם Nanostack, "עורמת" את רכיבי השבב אחד מעל השני לגובה בתלת-ממד. הבנייה בארכיטקטורה הזו (בקומות) מאפשרת לחוקרים להשתמש בחומרים שונים בכל קומה בשבב, ובכך לשפר ולייעל את הפעילות של כל רכיב בנפרד בצורה מקסימלית.

פריצת הדרך של התאגיד מצליחה לדחוס למעשה כמעט 100 מיליארד טרנזיסטורים על שטח של ציפורן.
השבב החדש משפר את היעילות באופן משמעותי: מכשירים שישתמשו בו יוכלו לעבוד במהירות גבוהה בהרבה (עד 50% יותר ביצועים), או לחלופין עם סוללה שתחזיק מעמד הרבה יותר זמן (עד 70% חיסכון בצריכת האנרגיה). השבב משפר בצורה דרמטית ב-40% את מהירות הזיכרון הפנימי שלו (זיכרון SRAM) – נתון קריטי עבור יישומי AI ומחשבי-על שצריכים לעבד כמויות גדולות של מידע ברגע.
על אף שהטכנולוגיה כבר הוכחה ועובדת במעבדה, הצפי הוא שייקח לתעשייה כ-5 שנים (סביב שנת 2031) כדי להקים קווי ייצור המוניים ולשחרר את השבבים האלו לשוק המסחרי. על מנת לייצר את אותם הרכיבים בגודל מזערי, IBM מביאה למעבדותיה את מכונות ההדפסה המתקדמות ביותר, שנחשבות ליקרות בעולם נכון לרגע זה. ציוד ה-High NA EUV שפיתחה החברה ההולנדית ASML יאפשר הדפסה מדויקת במיוחד.
במקביל, תאגיד הענק הכריז על הקמה של מפעל ייחודי ועצמאי שייצר אך ורק שבבים קוונטיים (Quantum Foundry). המפעל Anderon, ראשון מסוגו בעולם, שואף להוביל את השוק העתידי הזה ולהשאיר את הייצור בארה"ב, מה שיביא את המדינה להיות היצרנית המרכזית והחזקה ביותר של שבבים קוונטיים בעולם.