אפל מכריזה היום (חמישי) על העלאת מחירים למכשירי המקבוק והאייפד. הצעד הרשמי של יצרנית האייפון מגיע, לטענתה, בעקבות זינוק בעלויות הזיכרון והאחסון. יצרניות שבבים, כמו מיקרון, מרוויחות סכומי עתק בכך שהן מייקרות את המוצרים שלהן, בזמן שחברות כמו אפל נאלצות לשלם להן יותר.
במקביל לזינוק המרשים במניית מיקרון, מניית אפל רושמת היום (חמישי) ירידה של כ-4% עד 5% במסחר.

דגמי המחשבים הניידים של אפל מתייקרים בטווח של 100 עד 300 דולר, כאשר ככל שהמחשב חזק יותר וכולל נפח אחסון גדול יותר – כך ההתייקרות שלו חדה יותר. מחיר דגם ה-MacBook Neo עולה מכ-599 דולר לכ-699 דולר, דגם MacBook Air 512GB עולה מכ-1,099 דולר לכ-1,299 דולר, ודגם MacBook Pro 1TB עולה מכ-1,699 דולר לכ-1,999 דולר.
עוד באותו הנושא
האייפדים הפופולריים של אפל מתייקרים באופן משמעותי גם כן, בשיעור של עד 200 דולר – שינוי שכבר הספיק להתעדכן בפועל באתר הרשמי של היצרנית. דגם iPad Air 128GB עולה מכ-599 דולר לכ-749 דולר, ודגם iPad Pro Wifi 256GB עולה מכ-999 דולר לכ-1,199 דולר.
אפל טוענת כי תעשיית ה-AI אחראית לזינוק המחירים בכך שהיא קונה את כל מלאי השבבים העולמי, וכי ההתרחבות המהירה של מרכזי הנתונים ל-AI היא זו שהביאה להתייקרות חומרי הגלם. בנוסף, היא מזהירה מפני עליות מחירים נוספות שייתכנו בהמשך.

בשבוע שעבר, בריאיון ל-Wall Street Journal, הסביר מנכ"ל אפל, טים קוק, כי בעקבות הטירוף שנראה כרגע בשוק השבבים העולמי לא נותרה לחברה ברירה אלא לייקר את המחירים: "זהו מבול של פעם במאה שנה". קוק, שנחשב למומחה בשרשראות אספקה, הדגיש את הדרמטיות שבמצב: "לא ראיתי דבר כזה באף תחום במעל 40 שנה".
כעת, נראית העדפה ברורה לייצר שבבים יקרים ומתוחכמים לחברות כמו אנבידיה שמקימות שרתי AI, בעוד שהשבבים הפשוטים יותר לטלפונים ומחשבים נשארים מאחור – דבר שיוצר מחסור חמור וגורם להעלאת המחירים הנוכחית.
גל ההתייקרות הזה כנראה לא יעצור במחשבים ובאייפדים, וצפוי להיות מורגש גם במכשירי האייפון החדשים (סדרת אייפון 18 הצפויה בספטמבר).

זאת מכיוון שעלויות הרכיבים הגבוהות יותר צפויות להוסיף כ-200 דולר לעלות הייצור של כל מכשיר, ולכן סביר לשער שמחירי הסדרה החדשה יתייקרו בכ-150 עד 200 דולר. בנוסף, אפל מחויבת לשדרג את הזיכרונות באייפונים החדשים; כדי לאפשר למערכת ה-AI של אפל לעבוד על המכשיר עצמו דרוש זיכרון עבודה (RAM) גדול מאוד, וזה מייקר את הייצור אפילו יותר.
אפל תנסה לשווק את עליית המחירים בצורה חיובית, אך בפועל – מעל חצי (כ-54%) מהאייפונים שנמצאים כיום בשוק (ונשלחו מאז 2022) אינם חזקים מספיק בשביל ה-AI החדש של החברה. נתון זה ייאלץ בסופו של דבר לקוחות רבים לשדרג למכשירים החדשים והיקרים יותר.