שיעור מכירת כלי הרכב החשמליים ב-2023 היה גבוה במאות אחוזים משיעור כלי הרכב החשמליים שנמכרו בעולם. מסקירת רשות המיסים שפורסמה היום בעניין מיסוי ענף הרכב, עולה כי 56.5% מכלל הרכבים שנמכרו בדצמבר האחרון היו חשמליים. זאת בנוסף ל8.4% רכבי פלאג-אין. בעולם נמכרו כ-13 מיליון כלי רכב חשמליים, מתוך מכירות של יותר מ-90 מיליון כלי רכב – רק כ-15% מכלי הרכב שנמכרו באותה השנה. זאת למרות האיום הח'ותי וחסימת ערוצי תעבורה חשובים לענף.
המכירות היו אף חרף הצמצום בהטבת מס הקניה למכוניות חשמליות ועל אף העובדה שהממשלה החליטה על הטלת מס תעבורה על מכוניות חשמליות, שיצמצם את הפער בין מחיר הדלק לבין עלות צריכת החשמל, הנמוכה בעשרות אחוזים.
באופן כללי, השנתיים האחרונות היו שנות גאות בייבוא כלי רכב לישראל. היקף הייבוא בשנת 2022 התקרב לשיא של 2016. ולמרות המלחמה שנמשכה כל הרבעון האחרון של השנה, אמנם היקף הייבוא השנתי היה נמוך במעט, אך עדיין בטווח הגבוה בהשוואה לממוצע הרב-שנתי.
ערך היבוא של כלל כלי הרכב הסתכם בשנת 2022 ב-27.4 מיליארד שקל, עלייה של 22.4% במונחים ריאליים בהשוואה ל-2021. בשנת 2023 חלה עליה נוספת בערך היבוא, ל-30 מיליארד שקל – עליה ריאלית של 5.2%. ההכנסות ממס קניה על כל סוגי כלי הרכב הגיעו בשנת 2022 ל-12.97 מיליארד שקל עלייה ריאלית של כ-14.9%. בשנת 2023 עלו ההכנסות ממס קניה ל-13.95 מיליארד שקל, המהווים עלייה ריאלית של 3.3%.
את הירידה המתונה בהכנסות המדינה ממס קנייה מסבירים ברשות המיסים בגידול בשיעור כלי הרכב החשמליים שנמכרו במיסוי מופחת.