סטארבקס הודיעה על ירידה מפתיעה במכירות בחנויות זהות ברבעון האחרון שלה, והובילה את מניותיה לירידה של 17% אתמול (רביעי). גם מקדונלד'ס, פיצה האט ו-KFC דיווחו על התכווצות במכירות, כך לפי דיווח ב-CNBC.
במשך חודשים, כלכלנים צופים כי הצרכנים יקצצו בהוצאותיהם בתגובה לעלייה במחירים וריביות. אבל לקח זמן עד שרשתות המזון המהיר ראו את ההשלכות של הנסיגה הצרכנית.
רשתות המזון המהיר תירצו את הירידה במכירות לרבעון הזה בשלל סיבות כמו מזג האוויר שהתאפיין בסופות שלגים קשות בחודש ינואר. אבל התירוצים האלה לא מסבירים באופן מלא את התוצאות הרבעוניות החלשות. העלות של אכילה בחוץ במסעדות מזון מהיר טיפסה מהר יותר מזו של אכילה בבית. המחירים של מסעדות בעלות שירות עצמי עלו במרץ ב-5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, בעוד שמחירי המצרכים עלו לאט יותר, כך על פי הלשכה לסטטיסטיקה בארה"ב.
מקדונלד'ס מצידה מתכננת ליצור תפריט ערכי ארצי שיפנה ללקוחות חסכוניים. אבל ענקית ההמבורגרים עלולה להתמודד עם דחיפה מצד הזכיינים שלה, שהפכו לבוטות יותר בשנים האחרונות. בעוד שעסקאות מובילות למכירות, הן לוחצות על הרווחים של המפעילים, במיוחד בשווקים שבהם זה כבר יקר לתפעול.
ובכל זאת, זהו הרבעון השני ברציפות שבו בורגר קינג דיווחה על צמיחה חזקה יותר במכירות בחנויות זהות בארה"ב מאשר מקדונלד'ס. רשת מותגי המסעדות הייתה במצב תפנית במהלך השנתיים האחרונות ומוציאה הוצאות רבות על פרסום.
במקביל, מאז תחילת המלחמה מדינות כמו אינדונזיה ומלזיה החלו להחרים מותגים אמריקאים כמו סטארבקס, מקדונלד'ס, KFC ופיצה האט בגלל תמיכתה של ארה"ב בישראל. זאת למרות שענקיות המזון מסרו שהן שומרות על ניטרליות בנוגע לעימות וכי הסניפים במדינות האלו פועלים תחת זכיין מקומי.