הסדר פשרה: גוגל תשמיד נתוני גלישה של מיליוני משתמשים

גוגל מתחייבת להשמיד את נתוני הגלישה של מיליוני משתמשים כדי ליישב תביעת "גלישה בסתר" • במקביל, החברה מתמודדת עם תביעות מצד משרד המשפטים האמריקני בשל מתן מונופול על פרסומות

גוגל | צילום: שאטרסטוק

גוגל מתכננת להשמיד שלל נתונים המשקפים את היסטוריות הגלישה של מיליוני משתמשים באינטרנט, חלק מהסדר תביעה לפיו החברה עקבה אחר אנשים ללא ידיעתם, כך לפי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל.

התביעה הייצוגית, שהוגשה ב-2020, על סך חמישה מיליארד דולר, האשימה את גוגל בהטעיית משתמשים לגבי האופן שבו כרום עוקב אחר הפעילות של כל מי שהשתמש באפשרות הגלישה הפרטית של "אינקוגניטו" (גלישה בסתר). בתביעה נטען כי חשיפת השיווק והפרטיות של גוגל לא הודיעה כראוי למשתמשים על סוגי הנתונים הנאספים, כולל פרטים לגבי אתרים בהם הם צפו.

בחודש ינואר השנה הודתה גוגל לראשונה את מה שמומחי אבטחה מזהירים כבר שנים שמצב "אנונימי" או "גלישה בסתר" (Incognito) בדפדפנים אינו מונע כליל מעקב אחר פרטי הגלישה של משתמשים. בעקבות כך, שינתה גוגל את מסך הכניסה למצב "גלישה בסתר" וכתבה כי גם במצב זה אתרים יכולים לאסוף נתונים על המשתמשים. 

מצב ה"גלישה בסתר" (Incognito) של גוגל כרום | צילום: שאטרסטוק

פרטי ההסדר, שהוגשו היום (שני) לבית המשפט הפדרלי בסן פרנסיסקו, מציגים את הפעולות שהחברה תנקוט כדי לשנות את נוהלי הגלישה הפרטית שלה. לפי התביעה, גוגל הסכימה להשמיד מיליארדי נקודות מידע שהתביעה טוענת שהיא אספה בצורה לא אתית, לעדכן גילויים לגבי מה שהיא אוספת בגלישה פרטית ולתת למשתמשים אפשרות להשבית "עוגיות" של צד שלישי באותה הגדרה.

ההסכם אינו כולל נזקים למשתמשים בודדים. אבל ההסדר יאפשר לאנשים פרטיים להגיש תביעות כנגד החברה. עורך הדין מטעם התביעה אמר כי ההסדר מחייב את גוגל למחוק ולתקן "בהיקף ובקנה מידה חסרי תקדים" את הנתונים שאספה באופן לא תקין. "ההסדר הזה הוא צעד היסטורי בדרישת כנות ואחריות מחברות טכנולוגיה דומיננטיות", נמסר מהתביעה.

ארה"ב נגד גוגל: רוצה לפרק את מונופול הפרסום שלה | צילום: שאטרסטוק

גוגל נלחמת בתביעות נפרדות של משרד המשפטים האמריקני המאשימות את החברה במתן מונופול על שווקי החיפוש והפרסומות. משרד המשפטים האמריקאי ושמונה מדינות בארה"ב הגישו תביעת הגבלים עסקיים נגד החברה הבת של אלפבית, בגין מעמדה המונופוליסטי הבלתי חוקי בשוק הפרסום הדיגיטלי. לפי התביעה, גוגל משלשלת לכיסה 30 סנט מתוך כל דולר שמפרסמים מוציאים באמצעות כלי הפרסום המקוונים שלה. 

ענקית הטכנולוגיה מסרה שהיא מתכננת לערער על פסק דין של חוק ההגבלים העסקיים מחודש דצמבר, הנוגעת לעסקי חנות האפליקציות שלה.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן