תופעת הקטנת כמויות המוצר באריזות הולכת ומתרחבת בשנה האחרונה, וניתן למצוא אותה במגוון רחב של מוצרים, החל מחטיפים פשוטים ועד מוצרי יסוד.
דוגמה מהתקופה האחרונה אפשר למצוא אצל שחברת שטראוס הוסיפה 25% מים לגרסה חדשה ומכווצת של חמאת לורפק "מופחתת שומן". למרות זאת, מחיר החמאה נשמר ועומד על 12.50 שקל. בנוסף, על רקע המחסור העולמי בשמן זית, שטראוס הקטינה את אריזת שמן הזית "יד מרדכי" מ-750 מ"ל ל-500 מ"ל, והעלתה את המחיר שנע ברשתות המזון בין 32.90 למחיר 41.10 שקלים, כמעט 50% יותר מהגרסה הרגילה של – 750 מ"ל.
החגיגה על חשבון הצרכנים נמשכת גם בחברת דיפלומט, שהשיקה לאחרונה נוזל כלים בבקבוק לחיץ. הבקבוק החדש, בעל אותו נפח (650 מ"ל) ועם אותו הנוזל בדיוק כמו בבקבוק הרגיל, עולה פי אחד וחצי: 16.90 שקלים לעומת 8.90 שקלים.
התופעה אינה ייחודית לישראל. גם בארה"ב היא הפכה לנפוצה, וגררה תגובה חריפה של הנשיא ביידן, שהכריז מלחמה על החברות שמנצלות את המצב הכלכלי הקשה כדי להגדיל את רווחיהן על חשבון הצרכנים.
וכאן בישראל שר הכלכלה ניר ברקת נוקט ב"צעדים חריפים" ומחלק מדבקות שחורות לחברות שמעלות מחירים, צעד שלא מוכיח את עצמו כמועיל – והצרכנים הם אלו שמשלמים את המחיר. המדבקות, אותן יצר משרד הכלכלה, נועדו להזהיר את הצרכנים מפני עליות מחירים. למרות הרצון הטוב, השימוש בהן לא פותר את שורש הבעיה מול אותן החברות.
מחברת שטראוס נמסר לערוץ כלכלה: "לעניין שמן הזית של יד מרדכי: כידוע, קיים מחסור עולמי בחומר הגלם של שמן הזית, ביד מרדכי מייצרים את בקבוק ה-500 מ"ל על מנת לאפשר לכמה שיותר צרכנים ליהנות מהמוצר. המחיר לצרכן נקבע על ידי הקמעונאי ולא על ידי שטראוס.
"לעניין החמאה של לורפק – מדובר במוצר מופחת שומן המיוצר על ידי ארלה ומשווק על ידי שטראוס, במקביל לחמאה הרגילה של לורפק. המחיר לצרכן נקבע על ידי הקמעונאי ולא על ידי החברה".