ישראכרט מפרסמת את דוחותיה השנתיים מהם עולה כי רשמה רווח נקי של 252 מיליון שקלים ב-2023 – גידול ב-155 מיליוני שקלים, 63%, מ-2022. ברבעון הרביעי הסתכם הרווח הנקי שלה ב-51 מיליוני שקלים. ההכנסות מריבית לאשראי הצרכני זינקו ב-83%, והסתכמו ב-806 מיליון שקלים, לעומת 441 מיליון שקלים ב-2022. ההכנסות מהאשראי העסקי זינקו בשיעור גבוה יותר של 95%, ל-277 מיליוני שקלים, לעומת 142 מיליוני שקלים ב-2022.
מחזור העסקאות השנתי בכרטיסי אשראי גדל בשנה שעברה ב-4.5%, זאת למרות הירידה ברבעון האחרון – רבעון המלחמה – בשיעור של כ-5%, בהשוואה לרבעון המקביל ב-2022. ההוצאות בגין הפסדי האשראי ב-2023 הסתכמו ב-347 מיליוני שקלים, בהשוואה ל-124 מיליוני שקלים בשנת 2022. הגידול באשראי הרע נבע מעליה מהיקף המכירות, מהגידול בהיקף התיק, מהרעה בתנאים המאקרו כלכליים.
יוזכר שחברת האשראי "מקס" פרסמה בשבוע שעבר את דוחותיה, מהם עולה כי הרווח הנקי שלה ל-2023 עמד על 218 מיליון שקלים, המהווה ירידה של כ-12%, בהשוואה לרווח של 248 שקלים ב-2022. זאת למרות שההכנסות מריבית במקס גדלו ב-27% מ-570 מיליון ל-783 מיליון.
חזרה להיקף הרכישות באשראי במרכז הארץ
במצגת למשקיעים ישראכרט סוקרת את שוק האשראי ומצביעה על הירידה החדה, בשיעור של 6% ברבעון האחרון של השנה, בהשוואה לשנה קודמת. מדובר בירידה בהיקף העסקאות באשראי מ-יותר מ-52.06 מיליארדי שקלים ל-49.2 מיליארד שקל. זאת אחרי מגמת עלייה, שהתבטאה ברבעון השלישי בעלייה של 5%.
הירידה הזו מבטאת את העובדה שמאז פרוץ המלחמה בדרום הארץ ירד שיעור העסקאות בדרום ב-60% ובבתי עסק בצפון ב-45% – ירידות שבהמשך התחזקו בצפון הארץ ל-70%. ביתר חלקי הארץ נרשמה ירידה של 16% בתחילת המלחמה שעד דצמבר התמתנה ל-2% בלבד.
כמובן שבענפים מסוימים נרשמו ירידות חריגות בהיקף השימוש בכרטיסי האשראי, כמו בענפי התיירות והנופש, שספגו ירידה של 76%. יש גם ענפים שרשמו עלייה במכירות בעקבות המלחמה, כמו עלייה קלה במוצרי מזון.