מכה לבעלי רכב חשמלי: אגרת הרישוי תעלה החל מהשנה הבאה

ועדת הכספים אישרה את העלאת האגרה לבעלי רכב חשמלי ב-2,300 שקלים, החל מינואר 2025 • התקנות שאושרו צפויות להכניס לקופת המדינה כ-230 מיליון שקלים בשנה

עמדת טעינה לרכב חשמלי | צילום: שאטרסטוק

אלפי שקלים יותר – בתום דיון סוער וארוך ועדת הכספים אישרה היום (שלישי) את התקנות המשוות את גובה אגרת הרישוי לרכבים חשמליים לאגרת הרישוי על רכבים שאינם חשמליים. התקנות שנקבעו צפויות להכניס לקופת המדינה כ-230 מיליון שקלים בשנה, ולייקר בממוצע את עלות האגרה לבעלי רכב חשמלי ב-2,300 שקלים. השינוי יכנס לתוקף רק בינואר 2025 במקום בחודש יולי הקרוב.

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, אישרה את הצעת תקנות התעבורה הקובעת ביטול של ההפחתה על אגרת רישוי לרכב חשמלי עד 3,500 ק"ג, לעומת האגרה לכלי רכב דומים המונעים בבנזין או בדיזל. בהמשך להחלטת הממשלה מחודש ינואר בנידון, נקבע כי האגרות לרכבים חשמליים אלה יחולו בהתאם לקבוצת המחיר והגיל של הרכב, בהתעלם מסוג ההנעה.

בדברי ההסבר לתקנות צוין כי השפעת הרכבים החשמליים על התשתיות והגודש בכבישים והעלויות המשקיות כתוצאה מכך, וכן עלויות הטיפול בהם במערך הרישוי אינם שונים משל רכבים שאינם חשמליים. עוד צוין כי צמצום זיהום האוויר מגולם בכך שהם אינם משלמים מס על דלק.

לצד כך ציינה נציגת האוצר בדיון, כי לא ניתן להתעלם מכך שגם הצורך בהגדלת ההכנסות לקופת המדינה עומד בבסיס ההחלטה, אשר צפויה להכניס לקופת המדינה כ-230 מיליון שקלים בשנה. עוד הוצג בדיון כי סבסוד התחבורה הציבורית גדל ב-240% בעשור האחרון, וכי פרויקטיי התחבורה המאושרים לביצוע הינם בהיקף של כ-300 מיליארד שקלים. בנוסף, באוצר בטוחים כי האגרה החדשה לא תפחית את מספר כלי הרכב החשמליים שמיובאים ארצה. 

רכב חשמלי, הטענה | צילום: שאטרסטוק

איתן פרנס, איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל: "אחרי כ"כ הרבה שנים של מיסוי ירוק רשות המיסים מחריבה את הנושא של הרכב החשמלי, הם מאותתים לציבור אל תקנו רכב חשמלי. בואו תציגו הכל, אתם מביאים את ביטול ההטבה, אח"כ תביאו את מס הנסועה. כולם ישלמו את אותו מס, אתם מגדירים את הרכב החשמלי רק למי שיש מטען פרטי. אתה לא מנהלים דיאלוג, אתם רצים להביא כסף. יש 100 אלף רכבים חשמליים, תטילו את המס על 3.3 מיליון רכבים מזהמים".

ספיר איפרגן מאגף תקציבים במשרד האוצר הגיבה לביקורת: "ננסה לשכנע אתכם שנעשתה עבודה מאוד מקצועית. תמיד לנגד עיננו אנחנו בוחנים מי מושפע, נראה לכם שמי שמושפע זה בעיקר עשירונים 8 עד 10. לעניין התפיסה ההוליסטית הכוללת, יש החלטת ממשלה מפורטת שמציגה את כלל צעדי המדיניות שהממשלה אישרה לעניין הרכב החשמלי, אפילו התזכיר לעניין מס נסועה כבר פורסם להערות ציבור, כל המדיניות בחוץ, כל התוכניות ידועות לכל, קיבלנו הערות ציבור לעניין מס נסועה, אנחנו לומדים, ומשפרים חלק בהתאם להערות. המדיניות היא לעודד כניסת רכבים חשמליים על פני רכבים רגילים, אבל אנחנו לא מעודדים רכב פרטי. אנחנו מעודדים תחבורה ציבורית ואם כבר רכב פרטי אז שיהיה חשמלי. לצד זה יש הוזלה משמעותית במס הרכישה."

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

תגובה אחת

  1. התוצאה תהיה יותר רכישת רכבי בנזין שמזהמים. זיהום אויר גורם לעלייה בתחלואה והוצאות בריאות גדולות יותר. חלמאות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן