רשות המיסם הודיעה היום כי החל מ-1 בינואר מס הקנייה על רכבים חשמליים לשנת 2025 יעלה מ-35% ל-45%. במקביל, תקרת ההטבה תקטן מ-50 אלף שקל ל-35 אלף שקל. למרות העלאות המסים על הרכבים החשמליים, עדיין מדובר במיסוי נמוך יותר מזה שחל על רכבי בנזין – 83%.
בסוף השנה הטבת המיסוי של הרכבים החשמליים הייתה אמורה להסתיים ומס הקנייה אמור היה לעלות ל-83% עם הפחתה שקלית במסגרת הטבת "מיסוי ירוק". כך שהצו הנוכחי מונע את ביטול ההטבה וממשיך את מתווה המס המופחת לרכבים חשמליים.
מאז שנת 2009 מונהג בישראל מס קנייה על רכבים בשיעור של 83%, עם הפחתות שקליות בהתאם לדרגת זיהום האוויר של הרכב (הטבת "מיסוי ירוק") ורמת האבזור הבטיחותי שלו. במסגרת הטבת מיסוי ירוק, מחולקים רכבים ל-15 דרגות בהתאם לרמת הזיהום שהם פולטים (1 – הכי פחות מזהם, 15 – הכי מזהם), כאשר הפחתת המס גדלה ככל שהרכב פחות מזהם. לפי הודעת רשות המסים, החל מינואר תצומצם הטבת המס שניתנת לרכבים שאינם חשמליים בהתאם לדרגת זיהום האוויר שלהם (הטבת "מיסוי ירוק") בכ-4,000 שקל בדרגות זיהום 1-14 ותחול תוספת מס בדרגה 15.
דרגת זיהום האוויר | ציון ירוק | סכום ההפחתה מהמס
המלא (ש"ח) – מצב קיים |
סכום התוספת או ההפחתה מהמס המלא (ש"ח) – אחרי התיקון |
1 | 0-50 | הפחתה של 18,417 | הפחתה של 14,427 |
2 | 51-130 | הפחתה של 18,417 | הפחתה של 14,427 |
3 | 131-150 | הפחתה של 16,882 | הפחתה של 12,892 |
4 | 151-170 | הפחתה של 14,734 | הפחתה של 10,744 |
5 | 171-175 | הפחתה של 12,893 | הפחתה של 8,903 |
6 | 176-180 | הפחתה של 11,356 | הפחתה של 7,366 |
7 | 181-185 | הפחתה של 10,130 | הפחתה של 6,140 |
8 | 186-190 | הפחתה של 8,901 | הפחתה של 4,911 |
9 | 191-195 | הפחתה של 7,980 | הפחתה של 3,990 |
10 | 196-200 | הפחתה של 6,756 | הפחתה של 2,766 |
11 | 201-205 | הפחתה של 6,139 | הפחתה של 2,149 |
12 | 206-210 | הפחתה של 4,912 | הפחתה של 922 |
13 | 211-220 | הפחתה של 3,990 | 0 |
14 | 221-250 | הפחתה של 2,455 | תוספת של 1,535 |
15 | 251-300 | 0 | תוספת של 2,455 |
301-350 | 0 | תוספת של 5,000 | |
351 ומעלה | 0 | תוספת של 7,500 |
במסגרת הצו הנוכחי מוצע להפחית את הטבת המס לכל סוגי הרכבים בדרגות זיהום 1 עד 14 באופן זהה, כך שהפער האבסולוטי במחיר בין רכבים שונים יישאר דומה. על מנת ליצור תמריץ לקניית רכבים פחות מזהמים גם בתוך קבוצת הרכבים המזהמים ביותר, מוצע לפצל את קבוצה 15 לשלוש רמות מיסוי שונות. מכיוון שכיום על רכבים בדרגת זיהום אוויר 15 לא חלה כל הפחתת מס, מוצע לקבוע כי מס הקנייה על רכבים אלו יגדל בתוספת שקלית קבועה במתווה עולה.
עם זאת, על מנת להמשיך ולעודד יבוא של רכבים חשמליים, מוצע להחריג רכבים חשמליים מהמתווה המוצע כך שהפחתת המס עבורם במסגרת מיסוי תוכנית "מיסוי ירוק" תישאר ללא שינוי עד סוף שנת 2027. החרגה זו תאפשר לרוכשי רכבים חשמליים להמשיך ליהנות מהטבת מס גם בשנים 2026 ו-2027 וגם בשנת 2025 היא תשפיע על חישוב תקרת ההטבה באופן שיעודד יבוא של רכבים אלה.