האם המחירים הגבוהים מוצדקים? התשובה מורכבת. מצד אחד, שוק שמן הזית העולמי מתמודד עם מספר גורמים הקשורים זה בזה שהובילו להתייקרות: מחסור, התייקרות מחירי הגלם והמלחמה באוקראינה. מצד שני, התחרות בשוק השמן הזית בישראל מאפשרת לצרכנים למצוא מוצרים איכותיים במחירים אטרקטיביים.
בשנים האחרונות הביקוש לשמן זית עלה משמעותית, בעוד שההיצע נותר יציב ואף ירד כתוצאה מבצורות, שיטפונות ומזיקים. מחירי הזיתים, כמו גם מחירי מים, דשנים ועלויות ייצור, עלו משמעותית בשנים האחרונות. המלחמה באוקראינה שגרמה לשיבושים בשרשראות האספקה העולמיות, הובילה לעלייה במחירי ההובלה והביטוח. התוצאה: זינוק משמעותי במחירי השמן לצרכן.
ערכנו השוואת מחירים מקיפה בין רשתות השיווק הגדולות, תוך התמקדות בשמן זית כתית מעולה בנפח 750 מ"ל. הרשתות שבדקנו: חצי חינם, שופרסל, ויקטורי ורמי לוי.
הפתעה מרעננת: המותג הזול ביותר שמצאנו היה דווקא "עץ הזית" (תוצרת איטליה), שנמכר במחיר של 33.90 שקל בלבד ברשת שופרסל.
הפתעה פחות מרעננת: השמן היקר ביותר הוא של המותג "טעמים" שנמכר ברשת "חצי חינם" – 49.90 שקל לבקבוק. מיד אחריו, שמן כתית של חברת "פרצ'יוני" (המחיר הנקוב עבור בקבוק 1 ליטר – 62.90 שקל, כלומר 47.10 לפחות עבור 750 מ"ל).
רמי לוי שיווק השקמה מציעה את המותג הפרטי שלה במחיר של 36.80 שקל ל-750 מ"ל. ברשת ויקטורי תשלמו כמעט שקל יותר עבור המותג הפרטי שלה – 37.90.
שימו לב למבצעים והנחות. השוו מחירים בין רשתות שונות. שקלו רכישת מותגים פרטיים, וכמובן שימו לב לכמות שמן הזית בבקבוק. מחירי שמן הזית צפויים להישאר גבוהים בשנים הקרובות כתוצאה מגורמים גלובליים. איכות שמן הזית חשובה, על כן – תשומת לב יתירה לסימון "כתית מעולה" ולתאריך התפוגה.