שר הכלכלה ניר ברקת מקדם מהלך לביטול חובת סימון מחירים, ולהחלפת מדבקות המחיר ברשתות בצגים אלקטרוניים.
חובת סימון מחירי מוצרים נכנסה לתוקף ב־1998 ומאז נעשו מצד הקמעונאים ניסיונות לבטלה שנבלמו על-ידי שרי הכלכלה.
הפעם, כאמור, מי שדוחף לשינוי הוא דווקא השר ברקת. מדברים שנשא אתמול בכנס איגוד לשכות המסחר נראה כי ההחלטה כבר התקבלה: "ביקשתי שתיעשה עבודת מטה בשיתוף ציבור, לראות איך אנחנו מאמצים שיטות מודרניות בקמעונאות ומסחר. לשם להערכתי נלך, אנחנו נגיע לשם, אנחנו בדרך לשם".
אובדן זכות צרכנית ראשונה במעלה
מחר בחצות, תסתיים התקופה בת השבועיים שהקציבה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, הכפופה לברקת, להערות הציבור לתוכנית לביטול ההישג הצרכני המרכזי שנרשם בישראל בעשורים האחרונים.
ברקת מקדם את המהלך חרף החששות הצרכניים מאובדן אחת הזכויות הצרכניות החשובות בישראל, המקשה על הקמעונאים לשנות מחירים יום אחרי יום. אתמול התייחס בביטול לדאגות: "יש חששות בציבור ואנחנו רוצים לשכנע בחלופות הקיימות ולהראות שזה מגן על הצרכן, ולא כמו שאנשים חושבים, שזה פוגע".
יצויין כי לפני כשנה, אחד המהלכים הראשונים שביצע עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל, היה הענקת פטור לקמעונאים מסימון מחירים. הפטור ניתן אז בעקבות המחסור הכבד בעובדים, שעורר חשש מצד הקמעונאים לקנסות בעקבות אי-סימון המוצרים במדבקת מחיר. אלא שגם כאשר התמתן המחסור בעובדים, הוארך הפטור ובוטל רק בעקבות ביקורת ציבורית. המחירים, כזכור, זינקו באותה תקופה והובילו לפרסום תזכיר חוק לפיו ניתן יהיה להטיל קנס של עד 138 אלף שקל על כל עסק שינצל את המלחמה לצורך העלאת מחירים באופן לא הוגן ולמנוע מקמעונאים להפקיע מחירים בתקופות חירום.
שרים קודמים שללו את היוזמה לביטול הסימון
עוד יצויין, כי לפני חמש שנים פעלה הרשות להגנת הצרכן אף היא לטובת הקמעונאים, כשבחנה אסדרה חליפית. המהלך נבלם על-ידי שר הכלכלה דאז אלי כהן, שביטל את התוכנית והכריז כי אין לו כוונה לבצע שינוי. "בתור אחד שנוהג לבצע קניות מפעם לפעם סימון המחירים נותן ודאות בגין המחיר הסופי ומאפשר לבצע השוואה בין מוצרים דומים באופן נוח יותר״, אמר אז.
גם בתקופת כהונתו של בנט נעשתה עבודה מקיפה לבחינת האפשרות לביטול הסימון, ואולם הוחלט שלא לאפשר את מהלך הביטול, שכן סימון המחירים מסייע לצרכן להשוות מחירים ומקשה על הקמעונאים להעלות אותם.
עשור לפני כן היה זה שר התמ”ת אהוד אולמרט שבחן מתן פטור מסימון מחירים לחלק מהמוצרים על מדפי הסופר, אך לא התקדם בנושא.
כעת נראה כי הרשות להגנת הצרכן נרתמה לרפורמת "מה שטוב לאירופה – טוב לישראל" שקידם ברקת, ומציגה את היוזמה כחלק מההתאמות שנעשות להתאמת הדרישות ליבוא מוצרים המשווקים באירופה לישראל.
הרשות: "התקדמות טכנולוגית"
הרשות מסבירה כי מאז שנקבעה שיטת סימון המחירים, נרשמה התקדמות טכנולוגית והמעבר לדיגיטל ייעל והקל משמעותית על תחומי חיים רבים.
וגם הפעם, נראה כי עניין עלויות סימון המחירים גוייס להצדקת המהלך, תוך התעלמות מעלויות הצגים הדיגיטליים ותחזוקתם השוטפת, שלא רק שלא יורידו מחירים, אלא אף עלולות לייצר לקמעונאים סיבה נוספת להעלאתם.
כעת מציגה הרשות את היוזמה כחלק מההתאמות שנעשות להתאמת הדרישות ליבוא מוצרים המשווקים באירופה לישראל. ״כפי שנעשה ברפורמה, במסגרתה הנהוג באירופה יהא לצד הנהוג בישראל, כך גם האפשרות הדיגיטלית תעמוד לצד הצגת המחירים הקיימת כיום. כך, שעוסקים יוכלו לבחור באיזו שיטה להציג את המחיר, ולצרכנים תהיה יכולת בחירה לאיזה עוסק לפנות״ – נכתב בדברי ההסבר.