קבוצת איקאה, ענקית הריהוט השבדית, הפחיתה לאחרונה את המחירים בכל סניפי הרשת על כל המוצרים הפופולריים בהיקף של כ-2 מיליארד דולר. כך הצהיר מנכ"ל קבוצת איקאה, ג'ספר ברודן, בראיון מיוחד שהעניק ל"ביזנס אינסיידר". לדבריו, איקאה אמנם שילמה מחיר כלכלי גדול, אך מבחינתו מדובר בהשקעה שנועדה למשוך יותר קונים שעזבו את המתחרים שלה.
קבוצת איקאה דיווחה על מכירות בסך 39.6 מיליארד יורו, כ-43.3 מיליארד דולר בשנת הכספים של 2024 שהסתיימה ב-31 באוגוסט, מכירות החברה ירדו בתשעת החודשים הראשונים של השנה בכ-5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.
איקאה מכוונת למכירה של רהיטים לבית במחירים המותאמים לכל כיס, כעת היא עומדת לפני השקה משמעותית של חנות דגל נוספת ברחוב אוקספורד סטריט בלונדון שאמורה לסמן דרך חדשה בפנייה ללקוחות עירוניים. חנות במרכז העיר מציעה קונספט מעט שונה מהחנויות המסורתיות של קבוצת איקאה ברחבי העולם. המעבר למרכזי ערים מחזק את המדיניות העכשווית של איקאה לפנות לכמה שיותר קונים בקהלים שונים ומגוונים.
מנכ"ל איקאה ברודן השווה את הסנטימנט של הצרכנים בימים אלה לימים של אחרי המיתון ב-2008 על רקע השינויים בהרגלי הצריכה מאז הקורונה. שילוב של אינפלציה גבוהה ושינויים שהתקבעו מאז הקורונה גרמו לצרכנים, בעלי הבתים, ללוות פחות כספים ולקדם פרויקטים של עיצוב הבית. תוכניות כאלה נדחקו לקרן זווית מבחינת צרכנים רבים והדבר התבטא בתוצאות הכספיות של ענקית הריהוט.
"יש יותר נטייה לרכוש את המוצרים המבוססים על הצרכים הראשונים כמו מיטה או שולחן למטבח והרבה פחות רואים רכישה של פריטים לא חיוניים", מציין ברודן.
פתיחת החנות החדשה של איקאה ברחוב הקניות הידוע בלונדון, אוקספורד סטריט, מסמנת את הכיוון החדש שהקבוצה פונה אליו לאחר האתגרים שחוותה בעת הקורונה עם ירידה משמעותית בביקושים ובעיות בשרשרת האספקה. לצד זה איקאה נאלצה לסגור חנויות ולהסתגל למכירות המקוונות.
מנכ"ל קבוצת איקאה מדגיש כעת בדבריו כי תחום הריהוט לבית נמצא בירידה על רקע האינפלציה והעלייה בריבית, כאשר גם התקררות באינפלציה או ירידה בריבית לא צפויות להביא להתאוששות מיידית בענף.