בשל המצב הביטחוני הקשה בים האדום, ענקית הספנות הדנית מארסק צופה אובדן בקיבולת בהובלה בקווים ממזרח אסיה לאירופה של 15% עד 20% ברבעון השני, כך לפי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס.
תקיפות החות'ים בים האדום אילצו חברות ספנות רבות לשנות את מסלולן הקבוע דרך מסדרון ים סוף שמתחבר לים התיכון דרך תעלת סואץ ולנתב מטענים סביב הקצה הדרומי של אפריקה, נתיב ארוך בהרבה שמוסיף זמן למסע והוצאה נוספת להפלגות על דלק.
לדברי מארסק, המצב בים האדום גרם לעומסים בספינות, לעיכובים ולצווארי בקבוק בקיבולת. כדי לנטרל זאת, מארסק הגדילה את מהירות ספינותיה ושכרה יותר מ-125,000 מכולות נוספות, כך לפי הודעתה על ההערכות ביום שני. עוד הוסיפה החברה כי העלויות הנוספות מגולגלות על הלקוחות, אמרה החברה.
ספינות המסחר הבין־יבשתיות נעות לאורך נתיבים ימיים קבועים ואין להן יותר מדי נתיבים חלופיים שמשתלמים להן כלכלית. רוב התובלה הימית עוברת דרך שני צווארי הבקבוק הרגישים של תעלת סואץ ותעלת פנמה, ואם משתבשת התנועה באחד מהם נוצרים עיכובים של שבועות ולעיתים חודשים בהגעה של סחורות.
במקביל, כבר מספר שנים שמתריעים על כך שתעלת פנמה מתייבשת ומשפיעה מצידה על השילוח העולמי. הבצורת, שאולי הוחמרה בגלל שינויי האקלים, הותירה את מפלס המים בתעלה נמוך מאי פעם, ואילצה את פנמה להכניס פחות אניות בשנת 2023. ההגבלות הובילו לעיכובים, עלויות משלוח מוגדלות וחוסר ודאות לגבי עתידה של אחת מנקודות המעבר החשובות בעולם.
בערך כ-5% מהסחר העולמי עובר דרך התעלה, שהיא שער הכניסה ל-40% מתעבורת המכולות בארה"ב. בעוד שזה הפך לעניין קבוע כי תעלת פנמה נכנסת לתקופה יבשה שבה מגבילים מעבר של ספינות דרכה וככל הנראה ההגבלות יוחמרו עוד יותר, חברות ספנות סופגות עיכובים חמורים עוד יותר ומנסות לנתב מחדש – רק שהשאלה היא לאן? זה יצר חידה לוגיסטית עמוסה בתוך משבר ימי רחב כשבמקביל גם תעלת סואץ "חסומה" למעבר.
אולם, בשונה מתעלת סואץ, ככל שמצב האקלים הולך ומקצין, ככה לפי ההערכות ישנו חשש שמשבר תעלת פנמה עשוי להיות המציאות החדשה והמשבר העולמי החדש הצריך ממשלות לחשוב מחדש על מציאת פתרון חלופי לתעלה.