תעשיית הביטוח הימי נערכת לתביעות ענק בעקבות אסון הגשר בבולטימור. נשיא המכון האמריקאי לחיתומים ימיים ג'ון מיקלוס אמר בריאיון למגזין המסחרי "insurance business" כי העלויות עשויות להגיע להיקף של 1.5 מיליארדר דולר, בדומה לאסון ימי נוסף שהתרחש ב-2012, שנחשב לאחת מהטרגדיות הימיות הקשות ביותר באירופה.
כזכור, ספינת התענוגות היוקרתית "קונקורדיה" התהפכה מול חופי איטליה בינואר 2012, וחייהם של 32 בני אדם שהיו על סיפונה נגדעו. "לא אתפלא אם התשלום יהיה דומה" אמר מיקלוס.
בשנת 2023 הכניס גשר בולטימור כ-53 מיליון דולר מתשלומי האגרה לרשות התחבורה של מרילנד. ייקח זמן רב עד שהגשר ייבנה וייפתח מחדש, ובינתיים – אובדן ההכנסות והאגרות הוא אדיר. עלות הבנייה מחדש של הגשר מוערכת, כך לפי דיווחים ב-Sky News הבריטי, ביותר מ-600 מיליון דולר.
מדובר בעלות של פי 10 מהמחיר המקורי של בניית הגשר – 60 מיליון דולר, כאשר הסיבה המרכזית לכך היא המהירות שבה יצטרך הגשר להיבנות מחדש. בשל מיקומו האסטרטגי, הכביש המהיר שעליו ואובדן ההכנסות המשמעותי בעקבות הקריסה, בנייתו תואץ משמעותית.
נזקים נוספים שצפויים לגרור תביעות ביטוח הם נזקי הספינה עצמה, המטען שעליה, אשראי מסחרי ופיצויים לעובדים. בנוסף, נמל בולטימור שדרכו עוברות יותר ממיליון מכולות ספנות מדי שנה, נסגר לתנועה ימית עד להודעה חדשה. לפי ה-S&P Global, שוקי הביטוח הימי וביטוח המשנה צפויים לשלם את מרבית התביעות שיוגשו בשל התאונה.
כזכור, ספינת המכולות "DALI" הנושאת את דגל סינגפור התנגשה מוקדם יותר השבוע (בלילה שבין שני לשלישי) בגשר פרנסיס סקוט שבמרלינד, ארה"ב, וגרמה לו לקרוס ולצלול למעמקי הנהר. בשל הקריסה, כמה כלי רכב נפלו על יושביהם לתוך המים.
BREAKING: Ship collides with Francis Scott Key Bridge in Baltimore, causing it to collapse pic.twitter.com/OcOrSjOCRn
— BNO News (@BNONews) March 26, 2024
בתיעודים שהופצו ברשת לאחר ההתנגשות, נצפתה הספינה כשהיא עולה באש ועשן שחור וסמיך מיתמר ממנה. חלקי הגשר לאורך המפרץ קרסו בזה אחר זה, כאשר חלקם מוחצים את הספינה.
הגשר, שממוקם מעל נהר פאטפסקו, נושא את הכביש המהיר 695 המשתרע סביב בולטימור. אורכו של הגשר הוא 370 מטר. לפי משמר החופים האמריקאי, הספינה שהתנגשה בגשר נשאה מכולות, והייתה באורך של כמעט 300 מטר.