Advertisement Placeholder

הבורסה בת"א פותחת שבוע תחת לחץ – והמשקיעים יחפשו ודאות

ת"א 35 ות"א 90 איבדו בשבוע שעבר 4.5% ו-5.6% בהתאמה, למרות שבוע חיובי בוול סטריט - פער חריג שממחיש את פרמיית הסיכון של ישראל • איומי טראמפ על איראן, החשש להסלמה וההתפתחויות הביטחוניות עשויים להכתיב את פתיחת המסחר, לצד הקלה מסוימת עם הסרת מגבלות פיקוד העורף בקו העימות

שוק המניות, אילוסטרציה |צילום: שאטרסטוק

הבורסה בתל אביב צפויה לפתוח את שבוע המסחר תחת דריכות גבוהה, לאחר שסיימה את השבוע האחרון באחת הביצועים החלשים ביותר מתחילת השנה. בניגוד למגמה החיובית שנרשמה בארצות הברית, המשקיעים בישראל המשיכו למכור מניות על רקע ההסלמה הביטחונית והחשש מהתרחבות העימות האזורי.

בשבוע שעבר איבד מדד ת"א 35 כ-4.5% ומדד ת"א 90 נפל בכ-5.6%. באותה תקופה דווקא נרשמה אופטימיות בוול סטריט, כאשר מדד S&P 500 התחזק ב-1.4%, מדד דאו ג'ונס הוסיף 1.4%, ומדד נאסד"ק זינק ב-2.7%.

הבורסה לניירות ערך בת"א | צילום: שאטרסטוק
הבורסה לניירות ערך בת"א | צילום: שאטרסטוק

הפער החריג בין השווקים ממחיש כי המשקיעים בישראל מתמחרים בעיקר את הסיכון המקומי, בעוד המשקיעים בארה"ב מתמקדים בציפיות להמשך צמיחה, במדיניות הפדרל ריזרב ובדוחות החברות.

כעת, מוקד תשומת הלב עובר לזירה הגיאופוליטית. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, החריף בסוף השבוע את המסרים כלפי איראן ואמר כי הוא "מחזיק את כל הקלפים", וכי אם טהרן לא תפעל ברצינות במשא ומתן ולא תרסן את שלוחותיה בלבנון – ארצות הברית תפעל בעוצמה רבה יותר.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן | צילום: רויטרס

טראמפ אף הזהיר כי אם איראן תבחר לסגור את מצר הורמוז, "לא תהיה להם מדינה", והוסיף כי ארה"ב עשויה להשתלט על המעבר הימי האסטרטגי במידת הצורך.

במקביל, כלי תקשורת באיראן דיווחו היום (ראשון) כי האיומים האמריקניים הובילו לפיצוץ השיחות שהתנהלו בשווייץ בהובלת סגן הנשיא ג'יי. די ואנס והכניסו את המשא ומתן למצב של אי-ודאות. אם המתיחות בין וושינגטון לטהרן תימשך, המשקיעים צפויים להמשיך לעקוב מקרוב אחר מחירי הנפט, שעשויים להגיב לכל התפתחות סביב מצר הורמוז – נתיב שדרכו עוברת חלק משמעותי מאספקת הנפט העולמית.

ספינות איראניות במצר הורמוז | צילום: שאטרסטוק
ספינות איראניות במצר הורמוז | צילום: שאטרסטוק

לצד החששות, יש גם גורם שעשוי לתרום מעט לסנטימנט המקומי. דובר צה"ל הודיע כי החל ממחר (שני) בבוקר יוסרו ההגבלות במספר יישובים בצפון, שיעברו למדרג של פעילות מלאה בהתאם להערכת המצב של פיקוד העורף.

המהלך עשוי להתפרש כאיתות מסוים ליציבות ביטחונית גבוהה יותר בגזרה הצפונית, אם כי השפעתו על המסחר צפויה להיות מוגבלת כל עוד המתיחות מול איראן נמשכת.

רקטות פוגעות במושב אביבים בצפון הארץ, ארכיון | צילום: אייל מרגולין/פלאש 90

בסיכומו של דבר, פתיחת שבוע המסחר בתל אביב צפויה להיות מושפעת כמעט לחלוטין מהכותרות הביטחוניות והמדיניות. אם לא יחול שיפור משמעותי בגזרה הגיאופוליטית, הבורסה המקומית עשויה להמשיך להפגין חולשה ביחס לשווקים בעולם. מנגד, כל סימן להרגעה או להתקדמות במגעים עשוי להביא לתיקון חד, לאחר הירידות החדות שנרשמו בשבוע שעבר.

המשקיעים יעקבו מחר בעיקר אחר שלושה גורמים: ההתפתחויות בין ארה"ב לאיראן, תגובת שוקי העולם ומחירי הנפט, והאם פרמיית הסיכון של ישראל תמשיך להתרחב או שתתחיל להצטמצם לאחר שבוע של מכירות כבדות.

שתפו כתבה זו:

כותרות הכלכלה

guest
0 תגובות

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

עוד כתבות מעניינות

טען עוד כתבות