ראש ממשלת בריטניה, קיר סטארמר, הודיע היום (שני) על התפטרותו מתפקיד ראש הממשלה ומנהיג מפלגת הלייבור, במהלך הצהרה מיוחדת שנשא מחוץ למעון ראש הממשלה ברחוב דאונינג 10 בלונדון.
סטארמר אמר כי "כל החלטה שקיבלתי בתפקיד הייתה מתוך רצון לשים את המדינה שאני אוהב במקום הראשון". הוא ציין כי כניסתו למעון ראש הממשלה לאחר ניצחון הלייבור בבחירות הכלליות ביולי 2024 הייתה "הרגע הגאה ביותר בחיי", והוסיף כי נכנס לפוליטיקה מתוך רצון ,לשנות את חייהם של מיליוני אנשים לטובה".
זעזוע בבריטניה: מדוע יריבו של סטארמר מלחיץ את המשקיעים?
בדבריו סיכם את הישגיו כמנהיג הלייבור וטען כי קיבל לידיו מפלגה שהייתה "פושטת רגל מבחינה פוליטית, כלכלית ומוסרית". לדבריו, רבים אמרו לו שהמפלגה ,גמורה", אך הוא הוכיח אחרת. הוא הדגיש כי פעל ל”עקירת רעל האנטישמיות מהמפלגה” ולשיקום האמון הציבורי בכלכלה, בביטחון ובהגנה הלאומית.
התפטרותו של סטארמר מגיעה כשנתיים בלבד לאחר שניצח בבחירות הכלליות והחזיר את הלייבור לשלטון לאחר 14 שנות שלטון שמרני – מהלך שנחשב עד לאחרונה לאחד ההישגים הפוליטיים הבולטים בבריטניה בשנים האחרונות.
כעת מופנית תשומת הלב למי שצפוי להחליפו. ראש עיריית מנצ'סטר, אנדי ברנהאם, שנבחר בשבוע שעבר לחבר הפרלמנט מטעם מחוז מייקרפילד, נחשב למועמד המוביל לרשת את סטארמר. במפלגת הלייבור מעריכים כי אם לא יתייצבו מועמדים נוספים, ברנהאם עשוי להיבחר ללא התמודדות ולהיכנס לתפקיד כבר לקראת ועידת המפלגה בסוף ספטמבר, אם כי חלק מתומכיו סבורים שיש להאיץ את לוח הזמנים.