יותר מארבעה עשורים לאחר שמשבר ויסות מניות הבנקים אילץ את מדינת ישראל להפוך לבעלת מניות מרכזית במערכת הבנקאית, מגיע אחד מרגעי השיא של תהליך ההפרטה.
רשות החברות הממשלתיות הודיעה כי מתווה הפרטת אחזקות המדינה בבנק יהב, המקודם על ידי השר לשיתוף פעולה אזורי והממונה על רשות החברות הממשלתיות, דוד אמסלם, יובא לאישור ועדת הכספים של הכנסת.
המהלך הוא חלק מהפרטת החברה למפעלי כלכלה ותרבות לעובדי המדינה, שבמסגרתה תמכור המדינה את אחזקותיה בחברה. לפי המתווה, התמורה תכלול, בין היתר, מכירת עד מחצית מאחזקות החברה בבנק יהב או העברת המניות למדינה לצורך מכירתן בתוך 12 חודשים. היקף העסקה מוערך במיליארדי שקלים, כאשר חלק מהתמורה יועבר לחברה למפעלי כלכלה ותרבות לעובדי המדינה לטובת רווחת עובדי המדינה.
עוד באותו הנושא
השר דוד אמסלם מסר: "אנו ממשיכים ליישם מדיניות עקבית של התייעלות, צמצום מעורבות המדינה במקומות שבהם אין בכך צורך, וניהול אחראי של נכסי הציבור. קידום הפרטת אחזקות המדינה בבנק יהב הוא צעד נוסף במימוש מדיניות זו, שיאפשר למדינה למקד את פעילותה בתחומים שבהם יש לה ערך מוסף, תוך שמירה על האינטרס הציבורי. הפרטה זו צפויה לחזק את התחרות במערכת הבנקאית, לשפר את השירות לציבור ולהביא לשיפור רווחתם וזכויותיהם של עובדי המדינה."

בנק יהב מגיע להפרטה לאחר שנת שיא
עיתוי המהלך אינו מקרי. הפרטת אחזקות המדינה מתבצעת דווקא כאשר בנק יהב מציג את אחת השנים החזקות בתולדותיו. מהדוחות הכספיים לשנת 2025 עולה כי הבנק סיים את השנה עם רווח נקי של 384 מיליון שקל, עלייה של כ־5.5% לעומת השנה הקודמת, ותשואה להון של 15.4%, מהגבוהות במערכת הבנקאית.
גם יתר המדדים מצביעים על המשך צמיחה: הכנסות הבנק הסתכמו בכ-1.42 מיליארד שקל, פיקדונות הציבור צמחו בכ־11% לכ־36.4 מיליארד שקל, תיק האשראי לציבור גדל בכ-9% לכ-14.6 מיליארד שקל, וסך המאזן חצה לראשונה את רף 41 מיליארד השקלים. במקביל, ההון העצמי עלה בכ־11.5% לכ-2.64 מיליארד שקל.
אחד הנתונים המרשימים ביותר בדוחות הוא הירידה החדה בהפרשות להפסדי אשראי, שעמדו בשנת 2025 על 15 מיליון שקל בלבד – ירידה של יותר מ־63% לעומת השנה הקודמת. הנתון מעיד על איכות תיק האשראי של הבנק ועל המשך ניהול סיכונים שמרני.
מנוע רווח חשוב של קבוצת מזרחי-טפחות
מעבר להיותו אחד הבנקים הקמעונאיים היציבים בישראל, בנק יהב מהווה גם נכס אסטרטגי עבור קבוצת מזרחי-טפחות, המחזיקה בשליטה בו. תוצאותיו הכספיות מאוחדות בדוחות הקבוצה והוא תורם באופן עקבי לרווחיה.
הבנק נהנה מבסיס לקוחות רחב ונאמן, בעיקר מקרב עובדי המדינה והמגזר הציבורי, מתיק אשראי איכותי וממודל עסקי שמרני. שילוב זה מאפשר לו לשמור לאורך שנים על רווחיות גבוהה ועל שיעורי תשואה מרשימים, ומהווה נדבך משמעותי בפעילות קבוצת מזרחי-טפחות.

למה המדינה בכלל החזיקה במניות הבנקים?
כדי להבין את משמעות המהלך יש לחזור לאוקטובר 1983, אחד המשברים הכלכליים החמורים בתולדות ישראל.
במשך שנים נהגו הבנקים הגדולים לווסת את מחירי מניותיהם באמצעות רכישות עצמיות, שיצרו מצג של עלייה מתמשכת בערכן. כאשר הציבור החל למכור את המניות בהיקפים גדולים, קרס מנגנון הוויסות והמערכת הבנקאית עמדה בפני סכנת התמוטטות.
הממשלה ובנק ישראל התערבו באופן חסר תקדים: המסחר במניות הבנקים הופסק, המדינה נטלה על עצמה התחייבויות בהיקף של מיליארדי שקלים והבנקים הגדולים הולאמו למעשה. בעקבות המשבר הוקמה ועדת בייסקי, שממצאיה הובילו לרפורמות עמוקות במערכת הבנקאית ולהחלטה אסטרטגית של המדינה לצאת בהדרגה מבעלות על הבנקים.
ארבעה עשורים של הפרטה
תהליך ההפרטה של המערכת הבנקאית נמשך למעלה מ-40 שנה וכלל שורה של עסקאות משמעותיות:
בנק לאומי עבר מהלאמה לבנק ללא גרעין שליטה. בשנת 2005 זכתה קבוצת סרברוס-גבריאל במכרז לרכישת חלק ממניות הבנק, אולם לאחר שלא קיבלה היתר שליטה מבנק ישראל עברה המדינה למכירת מניותיה בהדרגה באמצעות הבורסה. התהליך הושלם בשנת 2019, ומאז פועל הבנק ללא גרעין שליטה.
בנק הפועלים נמכר לקבוצת אריסון-דנקנר. בשנת 1997 נמכר גרעין השליטה בבנק לקבוצת משקיעים בראשות תד אריסון ומשפחת דנקנר, באחת מעסקאות ההפרטה הגדולות בתולדות המשק הישראלי.

בבנק מזרחי השליטה עברה לקבוצת עופר-ורטהיים. בשנת 1995 רכשה קבוצת עופר-ורטהיים את גרעין השליטה בבנק. בהמשך מוזג הבנק עם בנק טפחות והוקמה קבוצת מזרחי־טפחות, המחזיקה כיום בשליטה בבנק יהב.
בנק אגוד נמכר למשפחות אליהו, לנדאו ולובינסקי. גרעין השליטה בבנק אגוד נמכר בשנת 1993 לקבוצת משקיעים פרטיים, ובשנת 2022 הושלם מיזוגו לתוך קבוצת מזרחי־טפחות.
בנק דיסקונט נמכר לקבוצת ברונפמן-שראן. בשנת 2005 נמכר גרעין השליטה לקבוצת ברונפמן–שראן, ובהמשך מכרה המדינה את יתרת מניותיה עד להשלמת יציאתה מהבנק.
ובנק הדואר הופרט במסגרת מכירת דואר ישראל. בשנת 2024 הושלמה הפרטת דואר ישראל, שנרכשה על ידי חברת מילגם, ובמסגרת העסקה עברה גם פעילות בנק הדואר לבעלות פרטית.
בנק יהב הפרק האחרון
כעת מצטרף גם בנק יהב לרשימת ההפרטות. השלמת מכירת אחזקות המדינה בו צפויה לסמן את סיומו של אחד המהלכים הכלכליים הארוכים בתולדות המדינה, מעבר מממשלה שהייתה בעלת מניות במרבית הבנקים בישראל, למדינה המשמשת רגולטור בלבד.