חברת השבבים קוואלקום מציגה שינוי אסטרטגי משמעותי ומאותתת על מעבר הדרגתי מהתלות המסורתית בשוק הסמארטפונים לעבר תחומי הבינה המלאכותית והתשתיות המתקדמות. בכנס המשקיעים האחרון חשפה החברה יעד שאפתני: יותר מהכפלה של ההכנסות שאינן מגיעות משוק המובייל, לרמה של כ-40 מיליארד דולר עד שנת 2029.
לפי החברה, השינוי המרכזי בצמיחה העתידית יגיע מתחום ה-AI, ובפרט מחשוב קצה (Edge AI) – תחום שבו מודלי בינה מלאכותית פועלים ישירות על מכשירים ולא בענן. מדובר במהלך שמטרתו לצמצם השהיות, להפחית עלויות ולשפר פרטיות, תוך התאמה ליישומים הדורשים תגובה מיידית כמו עיבוד תמונה בזמן אמת או מערכות נהיגה אוטונומיות.

במקביל, קוואלקום מציבה יעד להרחבת פעילותה גם לשוק הדאטה סנטרים, עם פוטנציאל הכנסות מוערך של כ-15 מיליארד דולר בשנה. החברה אף הציגה שבב חדש המיועד לשרתים, כחלק מהכניסה לתחום שנשלט כיום על ידי שחקניות כמו אנבידיה, אמזון וגוגל.
עוד באותו הנושא
ההנהלה מעריכה כי שוק היעד הכולל (TAM) של פעילות ה-AI והתחומים המשיקים עשוי להגיע לכ-1.7 טריליון דולר עד סוף העשור, נתון שממחיש את היקף ההזדמנות שעליה היא מצביעה.
המהלך התקבל בחיוב בשווקים: מניית קוואלקום רשמה עליות חדות בעקבות ההכרזה, על רקע הערכה גוברת כי החברה מנסה למצב את עצמה מחדש כשחקנית מרכזית בעידן ה-AI ולא רק כיצרנית שבבים לסמארטפונים.
עם זאת, אנליסטים מדגישים כי האתגר המרכזי של החברה יהיה מימוש בפועל של התוכניות בשוק תחרותי מאוד, שבו ענקיות טכנולוגיה מפתחות שבבים עצמאיים ומנהלות קרב על עלויות וביצועים. השאלה המרכזית כעת היא האם קוואלקום תצליח להפוך את החזון האסטרטגי שלה למנוע צמיחה ממשי בשנים הקרובות.