רשות החשמל מפרסמת לשימוע ציבורי מתווה מסכם לטיפול בתקלה מתמשכת שנמשכה כ-5 שנים בגביית התעריף המערכתי מבעלי גגות סולאריים, תעריף שנקבע בשנת 2018. עלות התקלה המצטברת מוערכת בכ-65 מיליון שקלים.
על פי המתווה, חברת החשמל לישראל תישא ברוב העלויות, לצד הטלת חובת יישום מנגנוני בקרה פנימיים שנועדו למנוע הישנות תקלות דומות בעתיד. ברשות החשמל מדגישים כי מדובר באיזון בין הגנת הצרכנים לבין שמירה על יציבותה הפיננסית של החברה.

מהבדיקה שנערכה עולה כי התקלה נגרמה כתוצאה מבעיה מחשובית-אדמיניסטרטיבית שהתגלתה כבר בשנת 2023, אך לא דווחה לרשות החשמל בזמן אמת. בתחילת 2026 ניסתה החברה לגבות רטרואקטיבית תשלומים עבור השנתיים האחרונות, מהלך שעורר את התערבות הרשות, אשר הורתה על הקפאת הגבייה ופתיחת בדיקה.
עוד באותו הנושא
בהמשך לכך, חברת החשמל הודתה בתקלה והסבירה כי היא נבעה מעומס רגולטורי, תפעולי ומחשובי חריג, שהוחרף על רקע משבר הקורונה והמלחמה.

לפי המתווה המוצע, בין השנים 2020-2023 לא תתאפשר גבייה רטרואקטיבית, והחברה תישא במלוא העלויות בתקופה זו. עבור השנים 2023-אפריל 2025 נקבע כי החברה תישא בכ־60% מהעלויות (כ־22 מיליון שקל), בעוד ש-40% הנותרים יוכרו כעלות מערכתית שיושתו על כלל הצרכנים, בהיקף של כ־14 מיליון שקל, לצד החזר לצרכנים בהיקף של כ-50 מיליון שקל.
בנוסף נקבע כי גבייה רטרואקטיבית תוגבל לחצי שנה בלבד ממועד תחילת החיוב, וכי במקרה כזה היא תתבצע ללא ריבית והצמדה וניתן יהיה לפרוס אותה עד שישה תשלומים.
ברשות החשמל מדגישים כי על חברת החשמל לאמץ את מסקנות התחקיר ולהקים מנגנוני בקרה פנים-ארגוניים שיבטיחו עמידה באסדרות בזמן אמת.
השימוע פתוח להערות הציבור עד 16.07.2026, ולאחר מכן יובא לאישור מליאת הרשות.
מסמכי השימוע זמינים באתר הממשלה: שימוע רשות החשמל – מסמכים.