הקרב על האינטרנט מהשמיים בהודו עולה שלב: חברת ג'יו פלטפורמס שהינה מפעילת הטלקום והשירותים הדיגיטליים הגדולה ביותר בהודו, הודיעה רשמית כי היא בוחנת את השקתה של רשת תקשורת לווינים במסלול נמוך.
צעד זה ממצב אותה במסלול התנגדות ישיר מול השירות הלוויני של אילון מאסק, "סטארלינק" שנואש כבר תקופה ארוכה לפרוץ לשוק ההודי.
הודו מהווה עבורו את אחד השווקים האטרקטיביים והרווחים ביותר בעולם, בשל היותה המדינה המאוכלסת בתבל עם מאות מיליוני אזרחים באזורים כפריים ומבודדים שעדיין מנותקים מתשתית אינטרנט יציבה.
עוד באותו הנושא

כניסה לשוק ההודי תגדיל משמעותית את בסיס המנויים של סטארלינק, ולכן הוא שואף לבסס דריסת רגל ביבשת לפני שמתחרות אחרות יפתחו פער טכנולוגי וישתלטו על "השמיים" של הודו.
מנכ"ל ג'יו פלטפורמס, אקאש אמבאני (Akash Ambani), הצהיר כי החברה חיברה את הודו על הקרקע, וכעת מטרתה לחבר את המדינה מהשמיים.
פוטנציאל עסקי אדיר
הודו מהווה את שוק האינטרנט השני בגודלו בעולם, אך למרות מהפכת ה-5G שג'יו הובילה בערים הגדולות, מאות מיליוני אזרחים במיוחד באזורים הכפריים עדיין מבודדים וסובלים מנתק דיגיטלי.
פריסת סיבים אופטים באזורים אלו היא יקרה ולא מעשית, ולכן לווינים במסלול נמוך (LEO) מהווים פתרון מושלם.
להבדיל מלוויני תקשורת ישנים ומרוחקים, הם חגים קרוב יחסית לכדור הארץ ומאפשרים אינטרנט מהיר המדמה גלישה ביתית רגילה מכל נקודה על הגלובוס.

אסטרטגיית הפריסה והדרך לבורסה
כדי לעקוף את זמני הפיתוח הארוכים ולהבטיח השקה מהירה ככל הניתן, חשף אמבאני כי החברה כבר נמצאת בשיתופי פעולה עם ספקי לווינים גלובליים מובילים במטרה לחכור מהם קיבולת, מה שיאפשר להם לספק אינטרנט לוויני ללקוחות שלה באופן כמעט מיידי.
במקביל, החברה לא מוותרת על עצמאותה ובנוסף לבניית יכולת ריבונית ארוכת טווח, תקים ג'יו רשת של תחנות קרקע עצמאיות בהודו שיתמכו הן בחברות השותפות והן בלווינים העתידיים של החברה.

ההכרזה הדרמטית הזו אינה מקרית, שכן היא מגיעה בדיוק ביום שבו הגישה ג'יו פלטפורמס את טיוטת התשקיף הרשמית שלה לקראת הנפקה ראשונית לציבור (IPO).
המלכוד של מאסק
למרות שרק בשנה שעברה הכריזה ספייס-אקס, על עסקאות ענק עם ג'יו ועם המתחרה הגדולה שלה, בהארטי איירטל, בשטח הדברים תקועים.
לפי דיווח של רשת בלומברג, ממשלת הודו הקפיאה בפועל את האישורים של סטארלינק לפעילות מסחרית בעקבות חששות ביטחוניים רגישים של הממשל בניו דלהי.
בחברה מיהרו להרגיע, ולורן דרייר, סגנית הנשיא לפעילות עסקית של סטארלינק, הדגישה כי היא נותרת בשיחות פעילות עם הממשל.
בשורה התחתונה, המרוץ אל השמיים של תת היבשת רחוק מלהיות מוכרע, אך שעון החול של סטארלינק הולך ואוזל. אם ג'יו תצליח להוציא לפועל את אסטרטגיית החכירה המהירה שלה, היא עשויה לעקוף את מאסק בסיבוב ולזכות בבכורה על שוק האינטרנט הלווייני המבטיח ביותר בעולם.