סאמר איז קומינג! אחרי השבתת החשמל בשנה שעברה, הקיץ בהחלט מאיים עלינו

ביוני שעבר, לא באחד מימי שיא הצריכה, חברת החשמל הורידה את השלטר בשכונות שלמות ברחבי הארץ • זאת אחרי שבממשלה קודמת סירבו להקים תחנות כוח חדשות. כעת, תחנות דליה מובילות את הרחבת אשכול בתקווה להדביק את הביקושים הגואים לחשמל

חוף זיקים, ארכיון | צילום: שאטרסטוק

מי לא מכיר את האיום "ווינטר איז קומינג" (החורף מגיע) שבסדרה "משחקי הכס"? אותנו האיום הזה בחורף מצחיק, אבל "סאמר איז קומינג" (הקיץ מגיע) – וזה בכלל לא מצחיק.

נסו להיזכר ביוני שעבר, בו חברת החשמל יזמה הפסקות חשמל ברחבי הארץ ביום בו נמדדו במרבית חלקי הארץ יותר מ-40 מעלות. מדאיג עוד יותר שלא היה זה יום של שיא הצריכה, שנרשמה ב-2022 עם 14,294 מגה-ואט, אלא "רק" 12,549 מגה-ואט, בצירוף כמה תקלות בתחנות הישנות, שהביאו לירידת התפוקה המקסימלית ב-30%, לעומת שיעור תקלות בשעות עומס שעומד על 10%.

מי שלא הבין את הרמז – משק החשמל הישראלי נמצא בסיכון לא קטן, כי בתחום הזה אנחנו חיים מהיד אל הפה. חישמול הרכבות עדיין לא הושלם, קצב החדירה של המכוניות החשמליות גבוה מהצפוי ורמת החיים העולה, יחד עם העובדה שגדלנו ורבים יותר מהישראלים נשארים בארץ, יביאו ככל הנראה גם את הקיץ הזה לשיאי צריכה חדשים.

הרכבת הקלה בפתח תקווה | אבשלום ששוני/פלאש 90

בסוף 2021 שרת האנרגיה דאז, קארין אלהרר, חמושה בשרה לאיכות הסביבה תמר זנדברג, בלמו כל ניסיון להקים תחנת כוח חדשה מונעת גז. אלהרר סברה שצריך להרחיב תחנות קיימות, למרות דעת המומחים בתחום שהסבירו שמהלך כזה לא יפתור את הבעיה, בשל תשתית ההולכה שלא תאפשר למלא את הביקושים באזור מרכז הארץ. השרה זנדברג סברה שבכלל לא צריך תחנות מונעות גז טבעי וצריך לחכות לפתרונות השמש הזוהרים.

אלא שהשמש לא זורחת כל היממה ובהיעדר פתרונות אגירה אי אפשר עדין לייתר את תחנות הכוח המסורתיות. כזכור, השרה אלהרר בכלל אסרה המשך מתן רישיונות חיפוש גז טבעי במים הטריטוריאליים של ישראל, מתוך אותו חזון. אבל עם חזון בלבד אי אפשר לייצר חשמל, וכפי שיצרני החשמל ומהנדסי החשמל התריעו – אנחנו עומדים בפני שוקת שבורה.

תחנת כוח, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

תחנת אשכול – עסקת המימון הגדולה ביותר בישראל
בשבוע שעבר התבשרנו כי יש חדש תחת השמש: תחנת הכוח דליה וחברת משק חשמל סגרו עם הפועלים ומזרחי טפחות שיובילו את הסינדיקציה, בה ישתתפו גם כלל ביטוח, מנורה, עמיתים קרנות הפנסיה, הראל, מיטב דש, הפניקס והבנק הבינלאומי, שיחד יעמידו אשראי של כ-8.5 מיליארדי שקלים לצורך מימון תחנת אשכול.

אשכול מספקת כיום כ-10% מכלל תצרוכת החשמל של ישראל, שתתופעל על ידי דליה חברות אנרגיה יחד עם יוניון וחברת משק אנרגיה וצבי ברק. הבעלים יזרימו 3.35 מיליארד לשותפות. מדובר בעסקת המימון הפרטית הגדולה ביותר בישראל.

מדובר גם בעסקה בריבית זולה יחסית, מכיוון שמדובר בהתחייבות ממשלתית לאבטחת צריכת החשמל, מה שהביא את המיזם לדירוג אשראי גבוה של חברת מידרוג – 2A. דליה חברות אנרגיה היא הבכירה בשותפות באשכול והיא מחזיקה ב-75% ממנה. יוניון תשתיות מחזיקה ב-20%, משק אשכול ב-2.5% וברק אלקטרוניקה רפואית ב-2.5%.

התחנה הקיימת, אותה רוכשת השותפות היא בעלת כושר ייצור של 1,600 מגה ואט והיא כוללת גם אופציה להקמה של תחנת כוח נוספת ומתקדמת, עם רמת פליטות פחמן נמוכות יחסית.

אשכול היא הגדולה מבין התחנות שחברת החשמל הפריטה, במסגרת הרפורמה במשק החשמל. היא ממוקמת באזור התעשייה באשדוד ומופעלת באמצעות גז טבעי – מחצית מההספק מופק מתחנות קיטוריות ומחצית בטכנולוגיית מחזור משולב (מחז"מ) – בעלות ניצולת אנרגטית טובה יותר. במסגרת הסכם ההפרטה לדליה ניתנה אופציה להקים יחידת כוח נוספת של 850 מגה ואט. הרישיון הזה חיוני נוכח העובדה שהתחנות הקיטוריות ישנות ולא יתפקדו עוד יותר ממספר שנים.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן