היום (שלישי), איראן הודיעה כי 12 מיליארד דולר מהכספים המוקפאים שלה צפויים להשתחרר כחלק מההסכם עם ארה"ב. זאת כאשר הצדדים מאותתים על התקדמות במשא ומתן לסיום המלחמה. ארה"ב טרם אישרה כמה טהרן תקבל בקרנות שלא הוקפאו.
סוכנות הידיעות הרשמית למחצה של המדינה, מהר, דיווחה כי איראן תקבל שני תשלומים של כ-6 מיליארד דולר כל אחד.
כחלק מההסכם: מה סכום הפיצויים שאיראן תקבל?
הפשרת הכספים – לצד ויתור של ארה"ב על הסנקציות על יצוא הנפט האיראני והתחייבותה לסייע בהקמת קרן שיקום לאיראן בהיקף של 300 מיליארד דולר – עוררה ביקורת נגד הנשיא דונלד טראמפ.
אנשים נציים בעניין האיראני חוששים כי הרפובליקה האסלאמית תשתמש בכסף לשיקום כוחותיה ולהמשך תמיכה בקבוצות מיליטנטיות כמו חיזבאללה.
סגן הנשיא האמריקני ג'יי די ואנס, אמר אתמול (שני) כי איראן תרכוש פולי סויה, חיטה ותירס אמריקניים בכספים שתקבל.
בינתיים, מזכיר המדינה מרקו רוביו, צפוי לנחות באיחוד האמירויות היום (שלישי), בעוד ארה"ב מבקשת להרגיע את בעלות בריתה באזור שההסכם עליו חתמה בשבוע שעבר, עם איראן, טוב לביטחונן ולכלכלתן. בנוסף, רוביו ייסע השבוע גם לכווית ולבחריין.
התנועה במצר הורמוז מתגברת
מצר הורמוז יהיה בין נושאי הדיון של רוביו. התנועה בנתיב המים החיוני נמצאת במגמת עלייה. הדבר מצביע על ביטחון גובר בקרב בעלי ספינות וסוחרים לגבי שליחת כלי שיט דרכו.
בשיחות בשווייץ, ארה"ב ואיראן הסכימו להקים קבוצות עבודה טכניות כדי לטפל בסוגיות כמו הסרת הסנקציות על הרפובליקה האסלאמית והגבלת העשרת האורניום שלה. אתמול (שני) ואנס והמנהל הראשי של המשא ומתן מטעם איראן, יו"ר הפרלמנט מוחמד באגר קאליבאף, עזבו את שווייץ.
מנהיג איראן הצהיר כי האורניום יישאר במדינה – מחירי הנפט קופצים
הצבא והתשתיות של הרפובליקה האסלאמית נפגעו מהפצצות של ארה"ב וישראל מאז סוף פברואר, אך סגירת מצר הורמוז על ידי איראן גרמה לזינוק במחירי האנרגיה.
היום (שלישי), מחירי הנפט ירדו מעט, כאשר מחיר חבית מסוג ברנט ירד ב-0.06% ועומד על כ-77.55 דולר לחבית. המחיר ירד מהשיא של כ-125 דולר בסוף אפריל, אך הוא עדיין מעל לרמות שלפני המלחמה.
מגמה זו משקפת כי יידרשו חודשים עד שזרמי הנפט והגז הטבעי הנוזלי (LNG) דרך הורמוז יחזרו לקדמותם.
עם שובו מהשיחות, קאליבאף אמר כי "מצר הורמוז לעולם לא יחזור למצבו שלפני המלחמה ואיראן תנהל את נתיב המים בהתאם למשפט הבינלאומי". כך דיווחה סוכנות הידיעות הממלכתית אירנ"א (IRNA). ואנס אמר כי מנהלי המו"מ הקימו את "המנגנון" כדי להבטיח שהמצר יישאר פתוח.