ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את החלק בחוק משק הדלק המעניק לחברות תשתית סמכויות כניסה למקרקעין לצורך הקמה, הפעלה ותחזוקה של תשתיות דלק וצינורות תת-קרקעיים.
הצעה זו פוצלה מחוק ההסדרים לאחר שלפני שבועיים החליטה הוועדה להוציא ממנה את הסעיפים הנוגעים לדמי תשתית בשל מחלוקת בין אגף התקציבים במשרד האוצר, לבין משרד האנרגיה והתשתיות וחברות תשתית האנרגיה.

לפי נציגת משרד האנרגיה והתשתיות, עו"ד חגית אייזנמן מלכה, החוק נדרש להסדרת מתקני התשתית (שרובם מנוהלים על ידי תש"א הממשלתית) תוך איזון בין צורכי האנרגיה הלאומיים לזכויות בעלי הקרקע, בדומה להסדרים הקיימים בקצא"א, ברכבת ובגז הטבעי.
עוד באותו הנושא
מנגד, עמדת משרד האוצר הייתה לקדם גם את סעיף דמי התשתית, שלטענת קצא"א היווה "מס" פוגעני שנועד להוביל לסגירת בזן.
סמכויות הכניסה לשטח ולוחות זמנים
החוק החדש יאפשר לחברות התשתית להיכנס הן לשטחים ציבוריים והן לשטחים פרטיים כדי לבצע עבודות הכוללות חפירה, מדידה, הצבת שילוט וגידור, וגיזום צמחייה מפריעה.
בשגרה, הכניסה לשטח פרטי תותנה בהודעה מראש לבעל הקרקע: 21 ימים מראש כאשר מדובר בשטח המיועד למגורים, ו-15 ימים מראש בשטחים אחרים.

לבעל המקרקעין תעמוד הזכות להגיש את התנגדותו למנהל מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה במידה והוא מתנגד לעבודות, ואף לערער על החלטת המנהל לבית המשפט.
במקרים דחופים שבהם קיימת סכנה מיידית לאדם, לסביבה (כמו דליפת דלק) או נזק כבד לרכוש, רשאי בעל המתקן להיכנס לשטח באופן מיידי וללא הודעה מראש.
במקרה כזה, עליו לעדכן את בעל המקרקעין ואת מנהל מינהל הדלק בתוך 24 שעות מתחילת הפעולה.
פיצויים כספיים ועונשי מאסר
לפי החוק חברות התשתית מחוייבות לצמצם ככל הניתן את הנזק ולהשיב את המצב לקדמותו עם סיום העבודות.
במידה ונגרם נזק לרכוש, בעל המקרקעין יהיה זכאי לפיצוי כספי, כאשר אם תיהיה מחלוקת על גובה הפיצוי, הנושא יוכרע בפני ועדת ערר לפי החוק התכנון והבנייה.

מנגד, החוק קובע כי הפרעה לביצוע עבודות אלו תיחשב לעבירה פלילית, שדינה עד שלוש שנות מאסר.
המחלוקת מאחורי הפיצול
יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן, הסביר כי בשל חוסר זמן הוחלט להתמקד בנושא הדחוף של סמכויות הכניסה למקרקעין.
לדבריו, בנושא דמי התשתית יש מחלוקת בין משרד האנרגיה לאוצר, ולאחר הבחירות תוכל הממשלה להחזיר את הסוגייה לוועדת הכלכלה במידת הצורך.

נציג אגף התקציבים באוצר, נעם שרלו בריגה, מתח ביקורת על דחיית סעיפי דמי התשתית וביקש "לפחות לעשות להצעה הספד ראוי", אך הסכים כי אין לעכב את החלק המוסכם בשל שיקולי הזמן.
מנגד, סמנכ"ל קצא"א, אלי ספקטורוביץ, הזהיר מפני סעיפי דמי התשתית שהושמטו וטען כי אגף התקציבים מעוניין לסגור את בזן, אינו רוצה לממן זאת ולכן ביקש להטיל מס דמי תשתית שחברות תשתית האנרגיה לא יוכלו לשאת בו.
נציג האוצר הגיב לטענות אלו ואישר כי ההצעה אכן הייתה פוגעת בקצא"א. לעת עתה, סעיפי המיסוי ודמי התשתית נשארו מחוץ לחוק, והיום אישרה הוועדה את הסעיפים העוסקים בכניסה למקרקעין.