חברת SK Hynix הפכה השבוע לחברה היקרה ביותר בדרום קוריאה. מאיפה גדלה החברה? ומה הופך אותה למרכז הבהלה העולמית לזהב של ה-AI?
הכל החל כאשר בשנת 2012, קבוצת SK רכשה את Hynix Semiconductor, בעסקה שנחשבה אז לחוסר אחריות כלכלית. כבר אז סמסונג עברה את SK Hynix בשווי שוק יותר מפי 10 כאשר הובילה את השוק העולמי ברכיבי DRAM (רכיב הזיכרון שמפעיל מחשבים וסמארטפונים).
SK Hynix שוקלת הנפקה בארה"ב – מתי זה צפוי לקרות?
מתוך רצון למצוא יתרון תחרותי, SK Hynix הימרה על רכיבי זיכרון שנחשבו אז לנישה זניחה: רכיבי זיכרון בעלי רוחב פאס גבוה (HBM), שידעו להזרים נתונים במהירות עצומה אך לא היו בשימוש נרחב במרכזי נתונים. בהשקה הראשונה נחלה החברה הצלחה, אך נכשלה עם הדור השני ופיגרה מאחורי סמסונג בסוף העשור הקודם. דבר זה הוביל את ההנהלה לדון באפשרות להפסיק לחלוטין את פיתוח ה-HBM.
אך בכירי החברה החליטו לבסוף להכפיל את ההימור, ולכן שיפרו את הטכנולוגיה והשקיעו בהרחבת כושר הייצור מתוך מחשבה לעמוד בביקוש הגובר שיבוא מצד אנבידיה. ההימור הזה, שכלל השקעה של למעלה מ-800 מיליארד וון, נראה בהתחלה כנידון לכישלון, כאשר הביקוש מצד אנבידיה וכורי מטבעות קריפטוגרפיים צנח.
דרום קוריאה היא מעצמה טכנולוגית, כששתי המניות המובילות במדד הן: מניית הייניקס (SK Hynix Inc) שהניבה תשואה של פי ארבע, בעוד מניית סמסונג (Samsung Electronics) שהכפילה את שוויה | סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר אופנהיימר@Samsung @SKhynix @roy_katz #סוגרים_שוק pic.twitter.com/PvXMwxSN0k
— ערוץ 10 – ערוץ הכלכלה של ישראל (@tv10israel) December 30, 2025
אך ההשקעה השתלמה בגדול כאשר שחרור ChatGPT של OpenAI בשנת 2022 הצית את פריחת הבינה המלאכותית ואת הביקוש העולמי לרכיבי HBM. אלו הפכו לקריטיים עבור מאיצי ה-AI של אנבידיה המשמשים במרכזי נתונים לאימון והפעלת מודלים.
החברה, שנוסדה ב-1983 בשם יונדאי אלקטרוניקה, עברה משברים קשים ורכישות רבות. ב-2001 היא כמעט פשטה רגל וחולצה על ידי הבנקים הנושים שלה, שניסו למכור אותה למיקרון ב-2002. כשקבוצת SK רכשה אותה עשור לאחר מכן, סוכנות הדירוג S&P העניקה לה תחזית שלילית.
הצלחתה של SK Hynix הזניקה את הכלכלה ואת שוק המניות של דרום קוריאה. לאחרונה הודיעה החברה כי היא מתכננת לגייס כ-29.43 מיליארד דולר באמצעות הנפקה נוספת בבורסות בארה"ב כבר ביולי על מנת להרחיב את בסיס המשקיעים וכושר הייצור שלה. מניותיה כבר עלו ביותר מ-340% השנה, מעבר לציפיות הבכירים.
ביום שני האחרון הפכה החברה לבעלת השווי הגבוה ביותר בדרום קוריאה, עם שווי שוק של כ-1.55 טריליון דולר (2.1 קוואדריליון וון). אמנם סמסונג עקפה אותה בחזרה ביום רביעי, אך מסתמן שהאנדרדוג מדרום קוריאה לא מתכנן להישאר מאחור למשך זמן רב.