לפי דיווח שפורסם היום (חמישי) בבלומברג, ארה"ב הציעה לאיחוד האירופי שותפות AI שנועדה כדי להבטיח זרימה רציפה ובטוחה של שבבים, המהווים את הלב של תעשיית הכלכלה והטכנולוגיה.
המסמך שהממשל האמריקאי מציע לאיחוד האירופי מיועד למעשה כדי לאבטח את שרשראות האספקה של מוליכים למחצה, משום שהשבבים עצמם מבוססים עליהם.

המטרה המוצהרת היא לקבוע כללי משחק משותפים, שימנעו מגורמים עוינים להשתלט על פיתוחי ה-AI או לפגוע ביציבות הכלכלית. הטיוטה קוראת לתיאום חוקים שיתמכו במחקר ולא יכבידו על הפיתוח הטכנולוגי, ולשיתוף פעולה במימון פרויקטים מדעיים גדולים. ברקע המהלך של ארה"ב נמצאת התחרות הטכנולוגית מול סין והניסיון לחסום אותה מלהשיג עליונות בתחום השבבים ומרכזי הנתונים.
עוד באותו הנושא

הטיוטה מדגישה את הצורך של ארה"ב לשלוט בנכסים של ה-AI ואת החשיבות שבחומרה פיזית: "מתוך הכרה בחשיבות הקריטית של עמוד השדרה הפיזי עבור ה-AI, ממינרלים קריטיים ואנרגיה ועד לייצור מחשבים ושבבים, אנו שותפים לדעה שעתיד ה-AI צריך להיבנות על בסיס של שיתוף פעולה מהימן".
מנגד, באירופה נשמעים גם חששות מההצעה. חלק מהמדינות הביעו דאגה מפני האפשרות שלפיה השותפות הזו היא בעצם דרך של וושינגטון לכפות על האירופים לקנות רק טכנולוגיה אמריקאית ולבלום חברות מקומיות. החששות מגיעים גם בגלל שממשל טראמפ חסם לאירופים את הגישה למודל AI מתקדם (של חברת אנתרופיק) – דבר שהדליק נורת אזהרה אדומה.

הניסיון של ארה"ב הוא להרחיב את הברית הקיימת, Pax Silica, יוזמה של שיתוף פעולה בתחום חומרי הגלם (המינרלים), גם לתחומי התוכנה וה-AI. ההצהרה, בת עמוד אחד בלבד, משמשת כמסמך ראשוני ביותר, ללא צעדים אופרטיביים עדיין, שנועד קודם כל לבחון האם קיימות הסכמות עקרוניות בין הצדדים.
הטיוטה קראה לשיתוף פעולה בשלושה תחומים: קידום רגולציה, מו"פ וייצוא של מערכות AI למדינות שותפות, ועבודה משותפת לאימוץ השקעות.
במקביל, המסמך הנכיח את היותו מבוסס על ערכים דמוקרטיים ומערביים משותפים: "אנו שואפים לבנות עתיד AI המשרת את עמינו, מחזק את הכלכלות והחברות שלנו, ומשקף את הערכים המשותפים שלנו של יזמות, חדשנות ושלטון החוק".