מ"אפקט פלין" לדו"ח בזק על העשור באינטרנט: הדיגיטל מצמצם את מוחנו

מוזר לצעירים, אבל פעם זכרנו עשרות מספרי טלפון בעל פה וגם תאריכי יום הולדת. כעת 58% מהישראלים מודים שהם לא זוכרים מועדים חשובים ו-43% טוענים שיישומוני הדרכים, כמו ווייז, פגעו ביכולת הניווט העצמי שלהם. האם ה"איי-קיו" שלנו בסכנה?

רשתות, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

ג'מס פילין (Flynn) הראה בשנות השישים שהאנושות מוסיפה 3 נקודות IQ בכל עשור. אך העובדה הזו הייתה נכונה עד לאמצע שנות השבעים ומאז מתברר שהמגמה התהפכה ו"אפקט פלין" שהראה שאנחנו מחכימים, הפך להיות איבוד של 7 נקודות IQ בכל דור.

כעת מתברר שהעשור הדיגיטלי האחרון שינה את הדרך שבה המוח שלנו עובד, לטובה ולרעה, והמכשירים החליפו את הזיכרון האנושי ואת היכולות הקוגניטיביות שלנו בתחומי חיים רבים. כך עולה מדו"ח האינטרנט של העשור האחרון שמפרסמת בזק. על פי הדו"ח 58% מהישראלים מודים כי הם לא זוכרים יותר תאריכים חשובים, מספרי טלפון ועוד 43% מודים שהשימוש בווייז ובגוגל מפות פגע ביכולת הניווט שלהם; 48% מעידים כי השימוש בנייד ובאפליקציות פוגעים בקשב ובריכוז; 71% מוסחים מהתרעות ברשתות ובווטסאפ ו-41% רואים 2 תכנים שונים בו זמנית על המסך.

רשתות חברתיות, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

הרשתות כבר לא חברתיות
לאינטרנט ולרשתות החברתיות יש השפעה שלילית גם על התחושות הרגשיות שלנו. כשבודקים את 2023 מול 2019 מגלים כי בקרב הבוגרים (גילאי 18 ומעלה) יש ירידה בהשפעה החיובית של הרשתות החברתיות. כשני שלישים מהישראלים העידו שהרשתות החברתיות גורמות להם להרגיש חלק מהקהילה מול 46% בלבד בשנת 2023. ב-2019, ל- 45% הרשתות החברתיות גרמו לבטא טוב יותר את עצמם מול 32% ב-2023.

הרשתות החברתיות שגרמו ב-2019 ל-23% מהישראלים הבוגרים להרגיש טוב עם הגוף שלהם גורמות נכון ל-2023 רק ל-17% לתחושה חיובית. אצל הצעירים המצב יותר גרוע והרשתות החברתיות גרמו לעלייה בהשפעה השלילית: ב-2019 28% מבני הנוער הרגישו פחות טוב עם הגוף שלהם וב-2023 חל זינוק ל-41% שמעידים כך. ב-2019 45% העידו שהרשתות החברתיות גורמות להם להרגיש שהחיים של אחרים יותר מאושרים ומושלמים וב-2023 כבר למעלה ממחצית מבני הנוער – 55% חיים עם התחושה הזו. ב-2023 חלה גם עלייה קלה באלו שמעידים שהרשתות החברתיות פוגעות להן באיכות ושעות השינה – 63% ב-2023 מול 58% ב- 2019.

עוד עולה מהדוח כי נרשמה ירידה גם בתקשורת המילולית לטובת זו הכתובה. כ- % 60 יעדיפו לכתוב הודעת טקסט או להקליט הודעה קולית במקום להתקשר. 72% יעדיפו לשלוח תמונה במקום הודעה , בהשוואה ל 44% מהישראלים ב-2016.

אפליקציות | צילום: שאטרסטוק

האני הבדוי
ל 76% מהישראלים הבוגרים (18+) יש פייסבוק, ל-58% מהישראלים יש אינסטגרם, ולכ-40% יש טלגרם. בטוויטר חברים כ- 13% מהישראלים, ובלינקדאין כ- 16% בלבד. אצל בני הנוער ברשת המובילה היא האינסטגרם ואחריה הטיקטוק. נתון מפתיע: לכמחצית מבני הנוער יש פרופיל נוסף ברשתות עם שם בדוי. מה לגבי הגיל הממוצע לסמארטפון הראשון? הרי שכאן חלה "הדרדרות" מגיל 11 לפני כעשור לגיל 7.

תשלומים דיגיטליים
ביט ופייבוקס מככבות עם שימוש של כ- 81% מהישראלים, כשמחצית מדווחים על שימוש באמצעות גוגל פליי או אפל פיי. הישראלים מאוד אוהבים לרכוש און ליין, עם 87% שרכשו השנה דרך אתרים ואפליקציות.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן