יותר מ-80% מבני ובנות פחות מ-16 באוסטרליה עדיין משתמשים ברשתות חברתיות, זאת למרות חקיקה שנכנסה לתוקף בדצמבר 2025 ואוסרת על פתיחת חשבונות בפלטפורמות מרכזיות כגון טיקטוק, X, פייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב וסנאפצ'ט. כך עולה ממחקר של אוניברסיטת ניוקאסל שבחן 408 בני נוער בגילאי 12 עד 17, שלושה חודשים לאחר כניסת החוק לתוקף.
על פי ממצאי המחקר, יישום החוק מוגבל והציות אליו חלקי בלבד. החוקרים קובעים כי אין עדויות מספקות לכך שהחקיקה הובילה להפחתה משמעותית בשימוש ברשתות בקרב קטינים. לדבריהם, שיעור השימוש היומיומי כמעט ולא השתנה.
המחקר מצביע על כך שכ-85% מבני הנוער דיווחו כי הם ממשיכים להשתמש ברשתות החברתיות, כאשר יותר ממחציתם עושים זאת דרך חשבונות אישיים. בנוסף, נמצא כי מנגנוני אימות הגיל אינם אפקטיביים: רק אחוזים בודדים מהמשתתפים נדרשו להציג תעודת זהות, בעוד שרוב הבדיקות הסתמכו על הזנת גיל או העלאת סלפי.
עוד באותו הנושא
עוד עולה מהממצאים כי חלק מהקטינים עוקפים את ההגבלות: כ-15% מבני 12-13 וכ-19% מבני 14-15 דיווחו כי השתמשו בחשבון מזויף, וכ-3% דיווחו על שימוש ב-VPN.
החוקרים מסכמים כי ייתכן שהחקיקה משפיעה בעיקר על ילדים צעירים מאוד, מתחת לגיל שמונה, אך אינה מצליחה למנוע שימוש בקרב מתבגרים שכבר פעילים ברשתות.

הפרסום עורר דיון ציבורי במדינות נוספות השוקלות חקיקה דומה, בהן בריטניה, המתכננת להחיל מגבלות גיל דומות בשנים הקרובות. מומחים וארגונים העוסקים בבטיחות ילדים מזהירים כי איסור לבדו אינו מספק, וכי נדרשת אסטרטגיה רחבה יותר להתמודדות עם תכנים מזיקים ברשת.
עם זאת, גורמים רפואיים וחוקרים אחרים טוענים כי מוקדם לקבוע שהמדיניות נכשלה, וכי יש לבחון גם השפעות רחבות יותר כמו בריאות נפשית, איכות שינה וחשיפה לתכנים מזיקים.
ממשלת בריטניה מסרה בתגובה כי הגישה שלה כוללת מנגנוני אימות מחמירים יותר, שמטרתם להקשות על קטינים לעקוף את ההגבלות.