מינויו של קווין וורש לראשות הפדרל ריזרב על ידי דונלד טראמפ אילץ את השווקים לחשב מסלול מחדש. המינוי קטע את ה"גידור האינפלציוני" (Debasement trade), אסטרטגיית המאקרו הפופולרית של השנתיים האחרונות שבמסגרתה משקיעים ברחו מהדולר לנכסים כמו זהב וביטקוין, מחשש לשחיקת המטבע עקב חובות עתק ואינפלציה.
כבר ביום המינוי צנח הזהב ב-13% משיא כל הזמנים, במה שהייתה הירידה החדה ביותר מזה ארבעה עשורים. הביטקוין קרס בעקבות זאת, ואילו הדולר מצא סוף סוף תחתית ובלם ירידה ממושכת.
למרות שטראמפ תמך בוורש בשל רצונו בריבית נמוכה, המשקיעים זוכרים לוורש את המוניטין שלו כ"נץ אינפלציה". החששות שהוא יהיה בובה על חוט של הבית הלבן התפוגגו סופית בשבוע שעבר, כאשר בישיבת המדיניות הראשונה שלו כיו"ר הפד הצהיר וורש כי יציבות המחירים היא בראש סדר העדיפויות שלו.
עוד באותו הנושא

"טרייד הפיחות" הוא אסטרטגיה המעדיפה נכסים כמו זהב וביטקוין על פני מטבעות הפגיעים לאינפלציה. בארה"ב, הזינוק בחוב הממשלתי ואינפלציה שנותרה מעל היעד במשך יותר מחצי עשור הגבירו את החששות שכוח הקנייה של הדולר פשוט יישחק, ולכן המסחר הרחב התנהל בצורה הזו בשנתיים האחרונות. אך הסנטימנט השתנה, כפי שנראה מהנתונים הבאים:
העלאות ריבית באופק: השוק מתמחר כעת באופן מלא שתי העלאות ריבית עד סוף הרבעון הראשון של 2027 (לעומת צפי להעלאה אחת בלבד בעבר), כשהראשונה עשויה להגיע כבר ביולי הקרוב.
הדולר חוזר לעצמו: הטון הניצי של וורש, יחד עם השקעות העתק בבינה מלאכותית בארה"ב ונתוני תעסוקה חזקים, הזניקו מחדש את הדולר. ג'יי פי מורגן כבר הקפיץ את תחזית המטבע והמליץ על פוזיציות לונג על הדולר מול מטבעות כמו האירו, הפרנק השוויצרי והדולר הניו זילנדי.
ירידות באסיה, וול סטריט נחלשת, והדולר מתחזק
הזהב מאבד את הזוהר: התשואות הריאליות (מותאמות אינפלציה) על אג"ח ל-10 שנים זינקו ל-2.28%. תשואות גבוהות אלו מייקרות את עלות האלטרנטיבה של החזקת נכסים ללא ריבית כמו זהב וביטקוין. כתוצאה מכך, דויטשה בנק חוזה שמחיר הזהב ירד בכ-22%. השוק הגיב בהתאם, כפי שרואים עם פדיון של כ-12 מיליארד דולר מקרן הסל הגדולה בעולם לזהב (SPDR Gold) מאז סוף פברואר.
החששות המבניים מהגירעון האמריקאי (שנושק ל-6% מהתמ"ג) ומהחובות של בריטניה ויפן לא נעלמו. מיליארדרים כמו ריי דליו וקן גריפין טענו לאחרונה כי הזהב עשוי להתגלות בסופו של דבר כנכס בטוח יותר מהדולר, והזהירו כי מסלול החוב האמריקאי מוביל למשבר פיסקאלי בלתי נמנע.
לעת עתה, נראה שהמשקיעים מעדיפים להתמקד בסיכוי לפדרל ריזרב נחוש ואגרסיבי ששם לו למטרה להשתלט על האינפלציה. לפי הערכות של ג'יי פי מורגן שהתפרסמו לאחרונה בבלומברג, פוזיציות המשקיעים בנכסים חלופיים, בעיקר זהב וביטקוין, חזרו לרמות שנראו לאחרונה במרץ 2025, רגע לפני שההכרזות על המכסים של טראמפ הציתו מחדש את החששות מאינפלציה ומאובדן עצמאות הבנק המרכזי.